پایان نامه تاثیر پارامترهای سن و سابقه ی بازنشستگی بر منابع |
1- 1 مقدمه 3
1- 2 بیان مسئله 4
1- 3 ضرورت تحقیق 8
1- 4 اهداف تحقیق 9
1- 4- 1 هدف اصلی 9
1- 4- 2 اهداف فرعی 9
1- 4- 3 اهداف علمی 10
1- 4- 4 اهداف کاربردی 10
1- 5 سوالات پژوهش 10
1- 5- 1 سوال اصلی 10
1- 5- 2 سوال فرعی 11
1- 6 فرضیات تحقیق 11
1- 7 مدل تحقیق 11
1- 8 قلمرو زمانی تحقیق 13
1- 9 قلمرو مکانی تحقیق 13
1- 10 تعریف واژهها 13
1- 10- 1 سن 14
1- 10- 2 سابقهی بازنشستگی 14
1- 10- 3 منابع 14
1- 10- 4 مصارف 15
1- 10- 5 تامین اجتماعی 15
فصل دوم:مبانی نظری و ادبیات پژوهش 16
2- 1 مقدمه 17
2- 2 مفهوم بازنشستگی 19
2- 3 طرحهای بازنشستگی 22
2- 3- 1 طرحهای کشورهای در حال توسعه 22
2- 3- 2 طرحهای کشورهای در حال توسعه با جمعیت سالمند 23
2- 3- 3 طرحهای کشورهای دارای توسعهی اقتصادی 24
2- 4 بازنشستگی و سیاستهای اجتماعی و اقتصادی 26
2- 4- 1 بازنشستگی و جمعیت 26
2- 4- 2 بازنشستگی و اشتغال 27
2- 4- 3 بازنشستگی و تعهدات اجتماعی 28
2- 5 شرایط بازنشستگی در ایران 29
2- 5- 1 سن بازنشستگی 30
2- 5- 2 آماری از سن وضعیت بازنشستگی در صندوق 30
2- 5- 3 سابقهی بازنشستگی 34
2- 6 مرور سیستمهای بازنشستگی 36
2- 7 جنبههای کلیدی طراحی سیستمهای بازنشستگی 38
2- 7- 1 لایهی اول،طرحهای باز توزیعی 38
2- 7- 2 لایهی دوم،طرحهای بیمهای 38
2- 8 درآمد مبنای تعیین حقوق بازنشستگی 39
2- 8- 1 ارزشگذاری مجدد 39
2- 8- 2 سقفگذاری بر درآمدهای مشمول حق بیمه 39
2- 8- 3 سن احراز شرایط بازنشستگی 40
2- 8- 4 افزایش سالانهی مزایا 40
۲- ۸- ۵ ایران 40
۲- ۹ صندوق بازنشستگی کشوری 41
۲- ۱۰ اصول و مفاهیم اکچوئری صندوقهای بازنشستگی 42
۲- ۱۱ روشهای
تأمین مالی خدمات 43
۲- ۱۱- ۱ درآمدها 43
۲- ۱۱- ۲ هزینهها 44
۲- ۱۲ تهدیداتی که اخیراً تعادل مالی صندوق بازنشستگی کشوری را تحت تأثیر خود قرار داده 47
۲- ۱۳ موانع سرمایهگذاری ذخایر صندوق 48
۲- ۱۴ اکچوئری چیست و اکچوئر کیست؟ 52
۲- ۱۴- ۱ مزایای بازنشستگی 52
۲- ۱۴- ۲ طرحهای بازنشستگی و کاربرد محاسبات اکچوئری در آن 52
۲- ۱۵ لایههای طرحهای بازنشستگی 53
۲- ۱۶ انواع طرحهای بازنشستگی 54
۲- ۱۶- ۱ طرحهای متضمن کسور بازنشستگی تعریفشده (DC) 54
۲- ۱۶- ۲ طرحهای بازنشستگی با مزایای تعریفشده(DB) 55
۲- ۱۷ مفروضات اکچوئری در طرحهای بازنشستگی 56
۲- ۱۸ منابع و مصارف طرحهای بازنشستگی 57
۲- ۱۹ مفهوم تأمین اجتماعی 58
۲- ۲۰ تاریخچه تأمین اجتماعی 60
۲- ۲۱ تأمین اجتماعی، سازوکار تحقق عدالت اجتماعی 64
۲-۲۲ سازوکارهای تأمین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی 65
۲- ۲۲- ۱ سازوکارهای سیاسی 65
۲- ۲۲- ۲ سازوکارهای اقتصادی 66
۲- ۲۲- ۳ سازوکارهای فرهنگی 68
۲- ۲۲- ۴ سازوکارهای اجتماعی 68
۲- ۲۳ راهبردهای نظام تأمین اجتماعی 70
۲- ۲۴ راهبردهای نظام تأمین اجتماعی از دیدگاه بانک جهانی 73
۲- ۲۵ راهکارهای تعمیم و گسترش پوشش بیمهای در سازمان تأمین اجتماعی ایران 74
۲- ۲۶ مشکل عدم پوشش 75
۲- ۲۷ سیاستهای توسعه پوشش 76
۲- ۲۸ راهبردهایی برای توسعه حفاظت اجتماعی 77
۲- ۲۹ توسعه طرحهای بیمه اجتماعی 78
۲- ۳۰ معرفی مزایا و خدمات همگانی که از محل منابع عمومی دولت تأمین میشود 80
۲- ۳۱ رابطه بین اجزای مختلف پشتیبانی 81
۲- ۳۲ راهبرد دفتر بینالمللی کار به منظور توسعه پوشش تأمین اجتماعی 82
۲- ۳۳ اهداف آموزش و پژوهش در تأمین اجتماعی 83
۲- ۳۴ تأمین مالی طرحهای تأمین اجتماعی 84
۲- ۳۴- ۱ تأمین مالی از محل مالیات 84
۲- ۳۴- ۲ تأمین مالی از محل حق بیمه 85
۲- ۳۵ سیستمهای مالی و تعیین سطح حق بیمه 85
۲- ۳۵- ۱ نظام ارزیابی سالانه مبتنی بر مستمری 86
۲- ۳۵- ۲ نظام ذخیرهسازی کامل مبتنی بر حق بیمه 89
۲- ۳۵- ۳ مقایسه بین سیستم ارزیابی سالانه و ذخیرهسازی کامل 90
۲- ۳۵- ۴ سیستم حق بیمه درجهبندی شده 90
۲- ۳۵- ۵ نظام مبتنی بر حق بیمه صوری 91
۲- ۳۵- ۶ مقایسه سیستم ارزیابی سالانه و سیستم حق بیمه صوری 92
۲- ۳۵- ۷ مقایسه سیستم ذخیرهسازی کامل و سیستم حق بیمه صوری 93
۲- ۳۶ آسیبشناسی آموزش و پژوهش در صندوق تأمین اجتماعی 93
۲- ۳۶- ۱ آسیبهای مرتبط با بستر آموزش و پژوهش 93
۲- ۳۶- ۲ آسیبهای مرتبط با قوانین و مقررات جاری در صندوق 94
۲- ۳۷ گامهای اجرایی ارتقای نظام آموزش و پژوهش در صندوق تأمین اجتماعی 95
۲- ۳۸ سابقه تحقیقات 98
فصل سوم:طرح تحقیق 100
3- 1 مقدمه 101
3- 2 نوع تحقیق 101
3- 3 دسته بندی روشهای تحقیق بر اساس نحوه گردآوری دادهها 101
3- 4 روشها و ابزار گردآوری اطلاعات 102
3- 5 طرح تحقیق 102
3- 5- 1 هدف مطالعه 102
3- 5- 2 نوع مطالعه 103
3- 5- 3 جامعه و نمونه آماری 103
3- 5- 4 حجم نمونه آماری 103
3- 5- 5 روش تجزیه و تحلیل دادهها 103
3- 5- 6 روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات 104
3- 5- 7 انواع روابط بین متغیرها در تحلیل آماری 104
3- 5- 8. مدل آماری 105
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها 106
4- 1 مقدمه 107
4- 2 روش تحقیق 107
4- 2- 1 بررسی آمار رگرسیونی 108
4- 2- 2 آزمون ایستایی 108
4- 2- 3 آزمون علیت 109
4- 2- 4 الگوی خود توضیح برداری(VAR) 109
4- 2- 5 توابع عکسالعمل تجزیه و واریانس 110
4- 3 معرفی نامگذاریها 111
4- 4 نتایج آزمون علیت گرنجر 111
4- 5 نتایج آزمون دیکی فولر انباشته 115
4- 6 نتایج رگرسیون بردار خودرگسیونی VAR 118
4- 7 تفسیر نتایج ناشی از توابع عکسالعمل آنی و تجزیه واریانس 121
4- 7- 1 نتایج ناشی از توابع عکسالعمل آنی 121
4- 7- 1- 1 نتایج تاثیر شوک رشد منابع کل 121
4- 7- 1- 2 نتایج تاثیر شوک رشد مصارف کل 125
4- 7- 2 نتایج ناشی از تجزیه واریانس 126
4- 7- 2- 1 تجزیه واریانس رشد منابع کل 126
4- 7- 2- 2 تجزیه واریانس رشد مصارف کل 128
4- 8 نتایج آزمون علیت گرنجر مدل رگرسیونی VAR 131
فصل پنجم:نتیجهگیری 133
5- 1 مقدمه 134
5- 2 فرضیه اصلی 134
5- 3 فرضیات فرعی 135
5- 3- 1 بررسی تاثیر متقابل منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی 135
5- 3- 2 بررسی وضعیت سن و سابقه 135
5- 4 پیشنهادات 136
منابع 137
فارسی 137
لاتین 139
چکیده انگلیسی 141
چکیده: سازمان تامین اجتماعی، به عنوان بزرگترین نهاد بیمهگر کشور، نقش بسزایی در کاهش فقر و تأمین معیشت افراد کشور بر عهده دارد به همین جهت این سازمان کاملترین بسته خدمتی صندوق بازنشستگی را ارائه مینماید. صندوقهای بازنشستگی جهت پایداری مالی نیازمند آن هستند که همواره متغیرهای درونی و پیرامونی خود را رصد نمایند. بررسی عملکرد گذشته و پیش بینی متغیرهای کلیدی، صندوقهای بازنشستگی را قادر میسازد تا به ایفای بهتر تعهدات بلندمدت و آتی خود برآیند. با توجه به روند پیر شدن جمعیت و کاهش منابع و افزایش مصارف صندوق بیمه تأمین اجتماعی،ضرورت شناخت عوامل تاثیرگذار نظیر سن و سابقهی بازنشستگی بر وضعیت منابع و مصارف آن به منظور انجام خدمات بهتر رفاهی در سطحی شایسته و پایدار بیش از پیش مشخصمیشود.
در این مطالعه توصیفی- آماری، دادههای مربوط به سن و سابقه بازنشستگی تمام افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به همراه منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی در طی سالهای 1340 تا 1390 با استفاده از منابع و اسناد موجود در بانک اطلاعات سازمان جمعآوری گردید؛ دادهها با استفاده از نرمافزار Eviews و به روش اقتصادسنجی و تحلیل رگرسیون با تکیه بر بررسی علیت میان متغیرها، آزمون VAR و تحلیل شوکهای احتمالی به جهت بهرهگیری از نتایج پیشبینیهای این شوکها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج ناشی ازعلیت گرنجر رشد منابع کل از طریق آزمون والد (VALD) نشان داد متغیرهای میانگین سن بازنشستگی و منابع ناشی از دریافت حق بیمهای و منابع کل تاخیری، علیت گرنجری رشد منابع کل هستند. نتایج ناشی ازعلیت گرنجر رشد مصارف کل از طریق آزمون والد (VALD) نشان داد که متغیرهای میانگین سن بازنشستگی و میانگین سابقه بازنشستگی علیت گرنجری رشد مصارف کل هستند.
این مطالعه نشان داد، دو پارامتر سن و سابقه بر روی منابع و مصارف صندوق تاثیر معناداری داشته و با گذشت زمان این تاثیر بیشتر میشود؛ همچنین تاثیر تغییرات سابقه بر منابع و مصارف صندوق بیشتر و طولانیتر از سن است و با افزایش سن و سابقه، تفاوت منابع از مصارف نیز افزایش مییابد.
واژههای کلیدی: سن بازنشستگی، سابقه بازنشستگی، منابع، مصارف، صندوق تامین اجتماعی
۱- ۱ مقدمه
به گفتهی سازمان بازنشستگی کل کشور (1389)، نظام تأمین اجتماعی در ایران، نظیر بسیاری از کشورهای دیگر دارای نظامهای فرعی بیمه، بازنشستگی، حمایت و امداد است. در نظامهای بازنشستگی، شاغلین میتوانند با پرداخت کسری از حقوق خود به یک صندوق بازنشستگی، برای تأمین زندگی در دوران کهولت و پیری مبلغی را به عنوان حقوق دوران بازنشستگی دریافت دارند. نظامهای حمایتی بر مساعدت و خدمات اجتماعی متکی هستند و در آنها همه افراد جامعه در صورت وقوع حوادث پیشبینی شده، مشمول دریافت کمک از دولت یا نهادهای دیگر میشوند. باید بر این نکته تاکید نمود که نظامهای امدادی مواردی را در بر میگیرند که افراد دچار حوادث و بلایای طبیعی و غیرعمدی شوند.
در بررسی حاضر وجه بازنشستگی نظام تأمین اجتماعی در کشور ما که به شکل صندوقهای بازنشستگی فعالیت میکنند، مورد توجه قرار دارد. به گفتهی سازمان بازنشستگی کل کشور (1389)، نظامهای بازنشستگی در اصل به منظور کمک به شاغلین جهت پسانداز و سرمایهگذاری اندوختهها و تأمین زندگی دوران کهولت و پیری از طریق پرداخت حقوق بازنشستگی به وجود آمدهاند. نظامهای بازنشستگی انواع مختلفی دارند. نظام بازنشستگی در کشور ما، مبتنی بر اصل مزایا تعریف شده است که از آن به عنوان”نظام” DB نیز یاد میشود در این نوع نظام بازنشستگی، حقوق بازنشستگی براساس میانگین حقوق چند سال آخر اشتغال محاسبه و پرداخت میشود.
به گفتهی سازمان بازنشستگی کل کشور (1389)، نظام بازنشستگی از عوامل مختلف درونی تأثیر میپذیرد. از جمله این عوامل میتوان به قوانین و مقررات، روشهای مورد عمل در اداره صندوقها، نحوه سرمایهگذاریها و کسب درآمد از اندوختههای صندوقها و نیز اعطای بازنشستگیهای زودرس اشاره نمود. در کنار عوامل درونی، عوامل بیرونی نیز تأثیر خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال، نظام بازنشستگی ،در راستای عوامل بیرونی، از موضوعاتی نظیر اقتصاد، جمعیت، اشتغال و بیکاری، سیاستهای دولت و عوامل فرهنگی و اجتماعی در کشور تاثیر میپذیرد. به نظر میرسد، هر چند چالش صندوقها با عوامل بیرونی به مراتب دشوارتر و پیچیدهتر از چالشهای درونی است ولی این موضوع از اهمیت عوامل درونی و عوامل موثر بر آنها نمیکاهد.
در این پژوهش ما در پی بررسی تاثیر پارامترهای سن و سابقهی بازنشستگی بر وضعیت منابع و مصارف صندوق تأمین اجتماعی هستیم.
۱- ۲ بیان مسئله
به گفتهی زاهدی اصل (1381) انسان در مسیر زندگی خود با حوادث، اتفاقات و پدیدههایی روبرو میشود که بخشی از آن مربوط به طبیعت انسانی و بخش دیگر مربوط به حوادث طبیعی، عملکرد نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و یا عملکرد افراد است. این حوادث و پدیدهها از عمدهترین عوامل برهمزننده امنیت انسانیاند و نیاز به امنیت و جستجوی بی وقفه آنها همواره یکی از خصوصیتهای ذاتی بشر بوده است. سیاستهای مربوط به نظام تأمین اجتماعی که پدیده بازنشستگی یکی از مهمترین ابعاد آن است، از اصولیترین و موثرترین روشهای تحقق امنیت انسانی است.
به گفتهی واکر و مالتبی (2003)، موضوع سالمندان همیشه تمرکز اصلی در سیاستهای اجتماعی است و از آنجا که جامعه ما نیز با توجه به افزایش امید به زندگی، پیشرفت در ارائه خدمات بهداشتی و سیاستهای کنترل جمعیت، یک جامعه در حال سالمند شدن است، اهمیت و توجه به این موضوع هرروز افزایش مییابد.
سازمان تأمین اجتماعی، به عنوان یکی از مهمترین سازمآنهای بیمهگر متکفل سیاستهای مرتبط با سالمندان در ایران، با توجه به وضعیت رو به رشد سالمند شدن جمعیت ایران و پیر شدن جمعیت در آیندهای بسیار نزدیک، نیاز به بازنگری و اصلاح سیاستهای خود در زمینه سالمندان دارد.
از نظر بهزادی(1387)، به طور کلی در صندوقهای تأمین اجتماعی میتوان سه نوع اصلاح را در نظر گرفت: 1) اصلاحات سیستمی، 2) اصلاحات ساختاری و 3) اصلاحات پارامتریک.
به گفتهی بهزادی (1387)، اصلاح سیستمی بنیادیترین نوع اصلاح در صندوقهای بازنشستگی تأمین اجتماعی است و به منزله یک انقلاب در نظام بازنشستگی تلقی میشود. این نوع اصلاحات را میتوان در یک دوره بلند مدت انجام داد و پیششرطها و الزامات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خاصی دارد که اگر این پیششرطها تحقق نیابد، دست زدن به این نوع اصلاحات کار خطرناکی است و کشور را با بحران روبرو میکند. درباره اصلاحات سیستمی به طور مختصر میتوان گفت که سیستمهای صندوق تأمین اجتماعی رایج در دنیا در زمینه افراد شامل دو نوع «مزایای معین [1]» و «مشارکت معین[2]» است که به ترتیب به آنها مختصراً «DB» و «DC» گفته میشود. تقریباً در اغلب کشورهای دنیا، از جمله کشور ما، سیستم صندوق تأمین اجتماعی از نوع مزایای معین «DB» است. تغییر این سیستم از DB به DC نیاز به اصلاحات زیربنایی و اساسی دارد که معمولاً در طول دو تا سه دهه میتواند به نتیجه برسد.
نوع دوم، اصلاحات ساختاری است. به گفتهی بهزادی (1387)، این نوع اصلاحات برخلاف تصور بعضی از مسئولان، محدود به اصلاح سازمانی و تشکیلاتی نیست و خیلی وسیعتر از آن است. این نوع اصلاح میتواند جنبههای مختلفی از قبیل ساختار کلان نظام تأمین اجتماعی، نحوه ارتباط بین اجزای این نظام با دستگاههای دولتی و وزارتخانهها، نحوه ارتباط بین صندوقها، ارتباطات درونی هر صندوق، ارتباط بین صندوقهای بازنشستگی با مردم و تشکل های مردمی، سازوکارهای پاسخگویی و مانند آن را در بر گیرد. به همین دلیل، این نوع اصلاحات از اهمیت زیادی برخوردار است، چون هم در کوتاهمدت نتیجه میدهد و هم به طور مستقیم برای مردم و مدیران صندوق و همچنین مقامات سیاسی قابل لمس است.
اما اصلاح پارامتریک به گفتهی بهزادی (1387)، یعنی تنظیم مولفههای موثر بر روی ورودیها و خروجیهای هر صندوق تأمین اجتماعی از قبیل سن ورود به صندوق، نرخ حق بیمه، سن و سابقه بازنشستگی، شرایط برقراری مستمریها و مانند آن. این نوع اصلاحات که جزء ضرورتهای تداوم حیات نظام بازنشستگی هستند، باید بر اساس محاسبات بیمهای و شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور هرچند سال یکبار انجام شود.
به گفتهی بهزادی (1387)، در اصلاح پارامتریک، طراحی یک سیستم بازنشستگی به نحوی که تعادل بین منابع و مصارف آن برقرار باشد، نیازمند محاسبات پیچیدهای درخصوص چگونگی تنظیم پارامترهای مؤثر در دریافتها ) نرخ حق بیمه، سقف حقوق ومزایا، مدت پرداخت حق بیمه و …) و پرداختها (سن زمان بازنشستگی، امید به زندگی و فرمول تعیین حقوق بازنشستگی و …) باتوجه به عوامل اقتصادی واجتماعی میباشد.
به گفتهی شکوری (1388)، عوامل متعددی در افزایش مصارف و هزینههای صندوق موثر است که ذیلاً به بعضی از آنها اشاره میشود.
میزان پرداختی مستمری معمولاً با افزایش سالهای خدمت و پرداخت حق بیمه بستگی دارد، لذا هر چه از اجرای طرح بگذرد، افراد دارای سوابق بیشتری شده و در نتیجه مبلغ پرداختی به آنها افزایش خواهد یافت.
اگر در تعیین مبلغ مستمری متوسط تعداد سالهایی که در محاسبه میزان آن لحاظ میشود، کوتاه باشد، روند افزایش هزینهها در طرح تشدید میگردد.
در صورتی که با برنامههای بهداشتی و بهبود شرایط زندگی، متوسط طول عمر افزایش یابد؛ مستمریبگیران موجود سالهای بیشتری از مزایا استفاده خواهند نمود.
به گفتهی شکوری (1388)، با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی در طول نیم قرن گذشته و افزایش امید به زندگی در بدو تولد، جمعیت کل و نسبت سالمندان در ایران افزایش یافته است و اغلب صندوقهای بازنشستگی کشور نیز متأثر از افزایش امید به زندگی و ویژگی های خاصی که جهت استفاده از مزایای صندوقها پیش بینی گردیده است در حال حاضر با مشکلات مالی روبرو هستند؛ از طرفی در سالهای آتی نیز با حضور متولدین دهه 60 کشور در گروه بازنشستگان، مشکل صندوقهای تأمین اجتماعی به ویژه صندوقهای دولتی مضاعف خواهد گردید. با آن که اغلب سیستمهای بازنشستگی دنیا، شروع پرداخت مزایای بازنشستگی را منوط به داشتن حداقل سن بازنشستگی نمودهاند، با توجه به شرایط طرحهای بازنشستگی، در ایران، عملاً داشتن حداقل سابقه خدمت موجب شرایط بازنشستگی میشود.
به گفتهی رانک[3] (2005)، اقدامات غلط صندوقهای تأمین اجتماعی که در برخی زمانها بدون در نظر گرفتن منابع و پشتوانههای مالی اقدام به ارائه خدمات رفاهی به افراد تحت پوشش کرده و گاه خدماتی را به صورت حمایتی به افرادی که مشارکت بیمهای نداشتهاند ارائه دادهاند؛ سبب شده تا امروزه این سیستمها با کاهش نقدینگی برای ارائه خدمات ضروری چون هزینههای درمانی روبرو شوند؛ چرا که با سالمند شدن جمعیت، اگر هیچگونه تغییر دیگری به وقوع نپیوندد، نسبت وابستگی بازنشستگان به سرعت افزایش مییابد و متناسب با آن هزینههای اقتصادی و حمایتی از بازنشستگان افزوده میشود و این مستلزم افزایش مستمری بازنشستگی برای آنها خواهد بود که به علت مشکلات موجود در جامعه اعم از نرخ بالای تورم و عدم وجود منابع مالی کافی برای ارائه تسهیلات مالی لازم، باعث در فشار و مضیقه قرار گرفتن بازنشستگان خواهد شد به طوری که آنان از برآورده کردن نیازهای اولیه زندگی خود نیز عاجز خواهند ماند.
در واقع در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، مسأله تأمین مالی بازنشستگان و سالمندان بیش از مسائل دیگر، مشکلاتی را برای نظام تأمین اجتماعی این کشورها فراهم ساخته، لذا مسئولان کشورهای مزبور را بر آن داشته تا با افزایش سن بازنشستگی و تأمین بودجه بیشتر برای نظام تأمین اجتماعی از طریق افزایش مالیاتها، تاحدی نگرانیهای مربوط به سالهای آتی را رفع کنند. اما در ایران مسأله سالمندان و تأمین رفاه و آسایش آنان با کشورهای پیشرفته تفاوت قابل توجهی دارد و به گفته کارشناسان رفاه و تأمین اجتماعی و استادان بهزیستی دانشگاههای کشورمان، نبود یک سیاست اجتماعی فراگیر در مورد سالمندان، کمبود بودجه و اعتبارات لازم، کمبود منابع انسانی، ناآشنایی مسئولان ذیربط با مسایل مربوط به سالخوردگی جمعیت و کمبود تجهیزات و امکانات کافی، مشکلاتی را فراهم آوردهاند که نظام تأمین اجتماعی کشورمان با آن روبهرو است؛ آنچه برای بازنشستگان در اولویت قرار دارد، دور کردن هر نوع دغدغه خاطر و نگرانی است، دغدغه و نگرانی از این طرز تفکر که بازنشسته دیگر نمیتواند فرد مفیدی برای جامعه و حتی خانواده خود باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-07-23] [ 04:07:00 ب.ظ ]
|