پایان نامه تأثیر کتاب درمانی بر نشانگانه ای درونی سازی و برونی سازی شده ی دانش آموزان ناشنوا |
میشود بیشتر مردم از کنار مشکلات این کودکان بهسادگی بگذرند. پیش از این تصور میشد که مشکل معلولیت مشکل فرد است و فرد باید خود را با جامعه تطبیق دهد، ولی اکنون نگاه جهانی این است که معلولیت مشکل جامعه است و باید شرایطی فراهم شود تا همهی افراد جامعه حق شهروندی داشته باشند و این مسأله با فراهم کردن فرصتهای برابر برای این افراد تحقق مییابد. در این میان، نقش کتابدرمان بسیار حایز اهمیت و مؤثر خواهد بود.
فرد کتابدرمان، ممکن است آموزگار مدرسه، کتابدار و یا متخصص بهداشت روانی باشد. این کار بهتر است گروهی انجام شود، گروهی که میتواند متشکل از کتابدار، مشاور، یا روانشناس مدرسه باشد. این همکاری، به توازن فرایند کتابدرمانی کمک میکند؛ بهگونهای که بتوان نتیجهیمطلوبتری در رفع نابهنجاریهای این افراد گرفت.
در این پژوهش، تلاش میشود با استفاده از روش کتابدرمانی، در جهت رفع این رفتارهای نابهنجار در تعدادی از این کودکان ناشنوا گام برداشته شود. امید است که بتوان با رفع این رفتارها در کودکان ناشنوای دبستان وصال بیرجند، به شکوفایی تواناییهای بالقوهی آنان و کاهش مشکلات روانشناختی ناشی از این رفتارها در بزرگسالیشان، کمک کرد. لازم است که دستاندرکاران تلاشی برای ادامهی این راه در جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان استثنایی انجام دهند.
1-4. هدفهای پژوهش
هدف عمدهی این پژوهش، بررسی تأثیر کتابدرمانی بر رفع رفتارهای نابهنجاری همچون
نشانگانهای درونیسازی شده و نشانگانهای برونیسازی شده در کودکان ناشنوای گروه سنی ب «سالهای ابتدایی» دبستان وصال بیرجند است. این نشانگانها، شامل «اضطراب/افسردگی،
گوشهگیری/افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، مشکلات توجه، رفتارهای قانونشکنانه و پرخاشگرانه» است.
اهداف فرعی این پژوهش که در راستای هدف اصلی هستند، عبارتاند از:
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش اضطراب/افسردگی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجندتعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش گوشهگیری/افسردگی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش شکایات جسمانی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش مشکلات اجتماعی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش مشکلات تفکر کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش مشکلات توجه کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش رفتارهای قانونشکنانهی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
تعیین تأثیر کتابدرمانی بر تغییر کلی طرز رفتار کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند
1-5. فرضیههای پژوهش
کتابدرمانی، بر اضطراب/افسردگی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر گوشهگیری/افسردگی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر شکایات جسمانی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.کتابدرمانی، بر مشکلات اجتماعی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر مشکلات تفکر کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر مشکلات توجه کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر رفتارهای قانونشکنانهی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
کتابدرمانی، بر رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان ناشنوای گروه سنی «ب» مقطع ابتدایی مدرسهی استثنایی وصال بیرجند تأثیر دارد.
سایت های دیگر :
|
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 06:31:00 ق.ظ ]
|