پایان نامه تأثیر میزان و نوع مصرف رسانهای بر هویت جنسیتی دختران |
جدول (4-9) توزیع پاسخگویان برحسب پایگاه اقتصادی – اجتماعی. 100
جدول 4-10خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام هویت جنسیتی بر حسب متغیر وارد شده پیش بین. 101
جدول 4-11. ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین روی متغیر هویت جنسیتی 101
جدول 4-12.خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام کلیشه های جنسیتی بر حسب متغیر وارد شده پیش بین 102
جدول 4-13 ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین روی متغیر کلیشههای جنسیتی 103
جدول 4-14خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام هویت جدید بر حسب متغیرهای وارد شده پیش بین. . 104
جدول 4-15 .ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین روی متغیر هویت جدید. 105جدول 4-16.خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام هویت جدید بر حسب متغیرهای وارد شده پیش بین. 107
جدول 4-17. ضرایب رگرسیون متغیرهای پیش بین روی متغیر هویت جدید. 108
1-1) مقدمه
یکی از جنبههای زندگی اجتماعی انسان هویت اجتماعی و نحوهی شکلگیری آن است .عوامل گوناگونی درحوزهی زندگی اجتماعی و شکلگیری آن نقش دارند مانند خانواده، مدرسه، رسانههای جمعی و . هویت[1] یکی از موضوعات مهم زندگی اجتماعی درجوامع معاصر است. هر جا بحث از وفاق و همبستگی اجتماعی یا عدم وجود آنها مطرح میشود، موضوع هویت نیز به میان میآید. هویت اجتماعی دارای انواع گوناگونی چون هویت خانوادگی، قومی، نژادی، ملی و شخصی و . است. برجستهترین عنصر هویت شخص ، هویت جنسیتی است. هویت جنسیتی [2] ، آن بخش از رفتارها و نگرشهای فرد نسبت به جنسیت خویش است که تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد. هویت جنسیتی از طریق تعامل اجتماعی شکلگرفته و از کانال کارگزاران جامعهپذیری (خانواده، مدرسه، دوستان، رسانههای گروهی ) به افراد منتقل میگردد جامعه ایرانی در سالهای اخیر از لحاظ پرداختن به موضوعات و مسائل زنان دستخوش تغییر وتحولات عینی و ملموس بسیاری شده است. طبیعی است که این تحولات بر هویت و مکانیزم شکلگیری و هویتیابی تأثیرات شگرفی گذاشته باشد. به همین دلیل امروزه هویت زن ایرانی ترکیبی باز اندیشانه از هویتهای سنتی و مدرن است .در چنین چارچوبی زنان جامعه ما با تکیه بر دو رویکرد سنتی و مدرن و حتی ترکیب این دو هویت، در پی باز تعریف هویت اجتماعی خود هستند. در جامعه ایران هویتها شکلی سیال و متغییر یافتهاند.یکی از مهمترین منابع تغییر هویتها در جامعه امروزی، از جمله در عرصه زندگی زنان، رسانههای جمعی میباشند.تأثیر رسانه های نوین برجامعه ،بالاخص جنبه ارتباطی آن که به تمامی ابعاد زندگی بشرتسری یافته است انکارناپذیر میباشد.همچنین نقش مؤثر رسانههای جمعی در زندگی اجتماعی و تأثیر نافذ آن در شکل بخشی به هویت باعث شده تفاوتهای از پیش موجود بین هویت و شیوههای نگرش و شیوه های رفتار، در پرتو تازهای نگریسته شود.در عصر ارتباطات دستیابی به مخاطبان و اثرگذاری بر آنان از اهداف دست اندرکاران رسانههای مختلف است. یکی از مهمترین عناصر ایجاد ارتباط با مخاطب، اثری است که رسانه بر او میگذارد. اثرگذاری رسانهها همواره مورد توجه گردانندگان، اندیشمندان حوزههای مطالعات رسانهای و دولتها بوده است.در واقع برای کسانی که متصدی و متولی رسانهها هستند همواره این پرسش مطرح است که آیا رسانهها می توانند تأثیری برمخاطبان داشته باشند.؟ گسترش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت) بحث تأثیر این وسایل بر مخاطبان از جنبه های مختلف نظیر تغییر آموزش سبکزندگی ، ایجاد سلیقهها و علایق جدید ، تحریک حس مصرف گرایی ، تجدد طلبی و نوگرایی ، آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ، ارتقای سطح آگاهیها و دانش عمومی و . به طور جدی مطرح کرده است.
وسایل سنتی ارتباطی در سالهای اخیر جای خود را به وسایل الکترونیکی دیجیتالی ارتباط از راه دور داده است. وسایل جدید با ظرفیتها و قابلیتهای بسیار نقش تعیین کنندهای در تغییر در ابعاد مختلف جامعه به عهده دارند.رسانههای جدید از تفاوت میان رسانههای گوناگون کاسته و فعالیتهای ارتباط جمعی و خصوصی را به هم نزدیک کردهاند یک رسانه واحد را می توان هم مورد استفاده عمومی و هم تخصصی قرارداد.رسانههای ارتباطی را میتوان نه تنها در جهت چالش و تضعیف ارزشها و باورهای سنتی ، بلکه به منظور گسترش و تحکیم سنتها نیز مورد استفاده قرار داد. تلویزیون در دهههای اخیر از رسانهای با چهار انتخاب برای بیننده در بسیاری از نقاط ، به رسانهای با بیش از پنجاه انتخاب تغییر کرده است. کانالهای قابل دسترسی عموم معمولاً با حداقلی از آموزش فرصتی را برای افراد فراهم میکند تا برنامهها و پیامهای خود را ایجاد و از نظر زمانی برنامهریزی کنند و انتقال دهند.استفاده از ماهوارهها برای پخش برنامههای تلویزیونی تحول عظیمی در تولید و پخش برنامهها در سطح وسیع ایجاد کرده است . عدم امکان کنترل امواج ماهواره ای باعث شده که حجم وسیعی از برنامههای برونمرزی به فضای فکری جامعه وارد شده و بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی تأثیر گذارد. با وجود اختلافهایی که دیدگاههای گوناگون در خصوص میزان، ابعادو چگونگی اثرگذاری رسانهها دارند ، هیچ یک از آن ها این نکته را که رسانهها توان تأثیرگذاری دارند نفی نمیکنند. به عبارت دیگر میپذیرند که این امکان به صورت بالقوه در رسانه وجود دارد فقط گستره و دامنه این تأثیر متفاوت است.
سایت های دیگر :
|
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 05:01:00 ق.ظ ]
|