پایان نامه تأثیر ابعاد کیفی خدمات بر ارزش ادراک شده مشتری، رضایتمندی مشتری و وفاداری مشتری (مطالعه موردی: بانک ملت سیرجان) |
3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
4-1. اهداف تحقیق.. 6
5-1. چهارچوب نظری تحقیق.. 6
قلمرو زمانی: 7
قلمرو مکانی: 7
قلمرو موضوعی.. 7
6-1. فرضیه های تحقیق.. 8
7-1 تعاریف عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم : 11
مبانی نظری تحقیق.. 11
1-2. مقدمه. 12
2-2 . خدمت.. 13
3-2 . تفاوت اساسی کالا و خدمت.. 14
4-2 . طبقه بندی خدمات.. 17
1-4-2 . طبقه بندی بر اساس زمینه خدمت.. 19
5-2 . کیفیت خدمات.. 20
6-2 . انتظارات مشتریان.. 21
1-6-2 . سطوح مختلف انتظارات مشتری.. 23
7-2 . ارزیابی کیفیت خدمات.. 25
1-7-2 . مدل کرونروس… 26
2-7-2 . مدل سرکؤال. 28
1-2-7-2 . مقیاس سِروکوآل. 29
2-2-7-2. سوألات سرو کوآل. 30
3-7-2. مدل هیوود و فارمر. 32
4-7-2 . مدل لهتنین و لهتنین.. 32
5-7-2 . مدل کانو. 33
6-7-2 . مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی.. 35
7-7-2 . مدل نانتل وباهیا (Nantel and Bahi ) 37
8-7-2 . مدل اوپال و ورینس(Oppewal, vrines ) 37
8-2 . ویژگی های خدمات و خدمات بانکی.. 43
9-2 . مفهوم کیفیت خدمت بانکی.. 43
10-2 . ارزش مشتری.. 45
11-2- کیفیت ادراک شده. 48
12-2 . رضایت مشتری.. 50
12-1-2 . رضایت مشتری و موفقیت سازمانی.. 54
2-12-2 . اهمیت رضایت مشتری.. 55
12-3-2 . سنجش رضایت مشتری.. 56
12-4-2 . رابطه بین کیفیت خدمت و رضایت.. 56
2-13. وفاداری مشتری.. 58
13-1-2 . وفاداری به فروشگاه یا تأمین کننده. Error! Bookmark not defined.
2-13-2 . وفاداری مشتری به خدمت.. 64
313–2 . ابعاد وفاداری به خدمت.. 67
1-3-13-2 . وفاداری رفتاری.. 67
2-3-13-2 . وفاداری نگرشی.. 69
3-3-13-2 . وفاداری شناختی.. Error! Bookmark not defined.
4-13-2 . عوامل تعدیل کننده وفاداری.. 73
5-13-2 . مزایای وفاداری برای مشتریان.. 74
62-13- . پیامدهای وفاداری مشتری.. 75
7-13-2 . رضایت مشتری و ارتباط آن با وفاداری.. 75
8-13-2 . مدل های وفاداری.. 78
14-2 . ابزارهای فرآیند مشتری مداری در بانکداری نوین.. 79
15-2 . روش های گسترش منافع.. 80
16-2 . مدل های ارزش از دید مشتری.. 82
1-16-2 . مدل مؤلفه های ارزش… 83
2-16-2 . مدل نسبت هزینه- فایده. 83
3-16-2 . مدل وسیله- نتیجه. 84
4-16-2 . مدل ابعاد کلیدی ارزش… 85
17-2. کارکنان.. 87
18-2 . چرخه های شکست حد وسط و موفقیت.. 88
19-2 . استمرار تماس… 90
20-2 . عمق تعاملات.. 91
21-2 . توانمندسازی کارکنان.. 93
22-2 . استراتژیهای مربوط به کارکنان بانکها 97
1-22-2 . گزینش 97
2-22-2 . آموزش… 98
3-22-2 . انگیزش… 98
4-22-2 . پرورش… 99
23-2 . صنعت بانکداری.. 99
1-23-2 . بانکداری در ایران.. 100
2-23-2 . ملی شدن بانک ها 100
3-23-2 . بانکداری اسلامی در ایران.. 101
24-2 . پیشینه تحقیق.. 101
فصل سوم : 108
روش تحقیق.. 108
1-3 . مقدمه. 109
2-3 . روش تحقیق: 110
3-3 . ابزار تحقیق.. 111
4-3 . روش نمونه گیری.. 115
5-3 . جامعه آماری.. 117
6-3 . حجم نمونه. 117
7-3 . روایی.. 118
1-7-3 . روایی محتوا: 119
2-7-3. روایی سازه: 119
8-3 . پایایی.. 121
9-3 . مدل یابی.. 122
1-9-3 . استاندارد سازی سازه ها 122
2-9-3 . مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیات تحقیق.. 124
10-3 . تحلیل عاملی.. 124
11-3 . آزمون و بارتلت.. Error! Bookmark not defined.
12-3 . مدل یابی معادلات ساختاری.. 128
13-3 . روش آنالیز داده 129
14-3 . آزمون آماری فرضیه های تحقیق.. 130
فصل چهارم : 132
تحلیل داده ها و آزمون فرضیات.. 132
1-4 . مقدمه. 133
2-4. چارچوب نظری تحقیق.. 133
3-4..تحلیل پرسشنامه اصلی تحقیق.. 134
1-3-4 . جنسیت.. 135
2-3-4 . میزان تحصیلات.. 136
3-3-4.تاهل.. 138
4-3-4 شغل.. 140
5-3-4. سن.. 141
4-4 . استاندارد سازی ابزار اندازهگیری مفاهیم تحقیق.. 143
1-4-4. تحلیل عاملی اکتشافی عوامل محسوس… 144
2-4-4. تحلیل عاملی تاییدی متغیر عوامل محسوس… 149
3-4-4 . تحلیل عاملی اکتشافی قابلیت اطمینان(اتکا) 152
4-4-4. تحلیل عاملی تاییدی متغیر قابلیت اطمینان.. 158
5-4-4 . تحلیل عاملی اکتشافی متغیر عملکرد کارکنان.. 161
6-4-4. تحلیل عاملی تاییدی متغیر عوامل کارکنان.. 168
7-4-4تحلیل عاملی اکتشافی ارزش مشتری.. 170
8-4-4 . تحلیل عاملی تاییدی متغیر ارزش مشتری.. 175
9-4-4 . تحلیل عاملی اکتشافی وفاداری.. 177
10-4-4 . تحلیل عاملی تاییدی متغیر وفاداری.. 181
4.5.تبیین مدل ساختاری براساس چارچوب نظری پژوهش… 183
4.6.تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق.. 183
فصل پنجم : 190
نتیجه گیری و تحلیل داده ها 190
1-5 . مقدمه. 191
2-5 . نتیجه گیری از آزمون فرضیه ها 192
1-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه اول. 192
2-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه دوم. 192
3-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه سوم. 193
4-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه چهارم. 193
5-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه پنجم. 194
6-2-5 . نتیجهگیری از آزمون فرضیه ششم. 194
.5-3موانع و محدودیتهای تحقیق.. 195
.5-4مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات پیشین.. 195
.5-6پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 196
4-5. پیشنهادهای مدیریتی.. 197
منابع و مآخذ. 201
الف – منابع فارسی.. 200
ب – منابع لاتین.. 202
فهرست جداول نمودار وشکل ها
جدول 1-2- مدل اندازه گیری کیفیت خدمت اوپال و ورین……………………….. ….. ……… ….. ………………………………39
جدول 2-2- رابطه تغییرپذیری و پیچیدگی…………………………………………………………………………………………………….95
جدول 1- 3- ابعاد کیفیت خدمات بانکی و سؤالات مربوط به هریک……………………………………………………………….112
جدول 2- 3- معیارهای محققان در سنجش متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………115
جدول 1- 4 توزیع جنسیتی واحدهای آماری………………………………………………………………………. ……………………………..135
نمودار 1- 4 توزیع جنسیتی واحدهای آماری………………………………………………………………………………………………..135
جدول 2- 4 توزیع تحصیلی واحدهای آماری. ……………………………………………………………………………………………..137
نمودار 2- 4 توزیع تحصیلی واحدهای آماری. ……………………………………………………………………………………………..138
جدول 3- 4 توزیع وضعیت تاهل واحدهای آمار…………………………………………………………………………………………….139
نمودار 3- 4 توزیع وضعیت تاهل واحدهای آماری………………………………………………………………………………………..139
جدول 4- 4 توزیع شغلی وادهای آماری…………………………………………. ….. …….. ………. ………………………………………….140
نمودار 4- 4 توزیع شغلی واحدهای آماری……………………………………………… ………. … ……………………………………………..141
جدول 5- 4 توزیع سنی واحدهای آماری………………………………………………………………………………………………………142
نمودار 5- 4 توزیع سنی واحدهای آماری…………………………………………………….. …… …….. ………………………………………142
جدول 6- 4 نتایج آزمون KMO-Bartlett……………………………………………………………………………. …. … ………………145
جدول 7- 4 کل واریانس تبیین شده عوامل مکنون عوامل محسوس…………………………………………………. . ……. …………….146
جدول 8- 4 ماتریس بارهای عاملی پس از چرخش عاملهای سازه عوامل محس…………………………………. ……. ……… ………148
جدول 9- 4 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری عوامل محسوس……………………………………….. … …………… …………….151
جدول 10- 4 نتایج آزمون KMO-Bartlett………………………………………………………………………………………………153
جدول 11- 4 کل واریانس تبیین شده عوامل مکنون قابلیت اطمینان…………………………………………………………….154
جدول 12- 4 ماتریس بارهای عاملی پس از چرخش عاملهای قابلیت اطمینان………………………….. ….. ….. ………………….156
جدول 13- 4 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری قابلیت اطمینان……………………………………………………………161
جدول 14- 4 نتایج آزمون KMO-Bartlett……………………………………………………. ….. ………………….. …………………162
جدول 15- 4 کل واریانس تبیین شده عوامل مکنون عملکرد کارکنان……………………………………………………………163
جدول 16- 4 ماتریس بارهای عاملی پس از چرخش عاملهای سازه عملکرد کارکنان………………………………………165
جدول 17- 4 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری عملکرد کارکنان………………………………………………………….170
جدول 18- 4 نتایج آزمون KMO-Bartlett………………………………………………………………………………………………171
جدول 19- 4 کل واریانس تبیین شده عوامل مکنون ارزش مشتری………………………………….. …… …. …………………………172
جدول 20- 4 ماتریس بارهای عاملی پس از چرخش عاملهای ارزش مشتری…………………………………… …. ………………….173
جدول 21- 4 شاخصهای برازندگی مدل اندازه گیری ارزش ادراک شده………………………………….. …… …….. ……………….176
جدول 22- 4 نتایج آزمون KMO-Bartlett ………………………………………………………… …. …….. ………………………….177
جدول 23- 4 کل واریانس تبیین شده عوامل مکنون وفاداری ……………………………………….. …… …….. ………………………178
جدول 24- 4 ماتریس بارهای عاملی پس از چرخش چرخش عامل وفاداری………………………. ……. ……. ………………………180
جدول 25- 4 شاخص های برازندگی مدل اندازه گیری وفاداری………………………………………………………………………183
جدول 26- 4 ضریب همبستگی اسپیرمن بین ابعاد کیفی خدمات با ارزش مشتری……………………………………………….184
جدول 27- 4 محاسبات مربوط به ازمون فرضیه H1 تحقیق ……………………………………………………………………………….185
جدول28- 4 ضریب همبستگی اسپیرمن بین ابعاد کیفی خدمات با رضایتمندی مشتری……………………………………….186
187……………………………………………………………………………..…..H2جدول 29- 4 محاسبات مربوط به آزمون فرضیه
188…..……………………….………………………………………………………….. جدول 30- 4 یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق
شکل 1-1- مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 7
شکل 1-2- مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی …………………………………………………………………………………………..36
شکل 2- 2 مدل وفاداری به بانک…………………………………………………………………………………………………………………. 78
شکل 3-2- مدل وفاداری مشتری در بانک ……………………………………………………………………………………………………79
شکل 1- 4 مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………….………………………..………………..134
شکل 2- 4 نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون سازه عوامل محسوس ………………………………………….147
شکل 3- 4 دستهبندی سنجه های عوامل محسوس بر حسب عوامل مکنون……………………………………………………147
شکل 4- 4 مدل اندازه گیری عوامل محسوس……………………………………………………………………………………………….150
شکل 5- 4 آماره t و سطح معنیداری………………………………………………………………………………………………………….150
شکل 6- 4 نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون سازه قابلیت اطمینان…………………………………………….155
شکل 7- 4 دستهبندی سنجه های قابلیت اطمینان بر حسب عوامل مکنون…………………………………………………….157
شکل 8- 4 مدل اندازه گیری قابلیت اطمینان……………………………………………………………………………………………….159
شکل 9- 4 آماره t و سطح معنیداری…………………………………………………………………………………………………………..159
شکل 10- 4 اصلاحات پیشنهادی………………………………………………………………………………………………………………. 159
شکل 11- 4 ضرایب استاندارد مدل اصلاح شده……………………………………………………………………………………………160
شکل 12 – 4 آماره t و سطح معنیداری در مدل اصلاح شده……………………………………………………………………….. 160
شکل 13- 4 نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون سازه عملکرد کارکنان………………………………………..164
شکل 14- 4 دستهبندی سنجه عملکرد کارکنان بر حسب عوامل مکنون……………………………………………………….167
شکل 15- 4 مدل اندازه گیری عملکرد کارکنان……………………………………………………………………………………………168
شکل 16- 4 آماره t و سطح معنیداری ……………………………………………………………………………………………………….169
شکل 17- 4 نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون سازه ارزشادراک شده مشتری…………………………..172
شکل 18- 4 دستهبندی سنجه های ارزش مشتری بر حسب عوامل مکنون…………………………………………………….174
شکل 19- 4 مدل اندازه گیری ارزش مشتری……………………………………………………………………………………………….175
شکل 20- 4 آماره t و سطح معنیداری………………………………………………………………………………………………………..176
شکل 21- 4 نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون وفاداری…………………………………………………………….179
شکل 22- 4 دستهبندی سنجه وفاداری بر حسب عوامل مکنون………………………………………………………………….. 181
چکیده
با توجه با این که امروز رقابت در بازار هرروز شدید تر می شود، پاسخگویی به نیازهای مشتریان با هدف جلب رضایت و ایجاد وفاداری در آنها اهمیت بیشتری می یابد. از آنجا که مهمترین عامل حفظ و بقا و متضمن رشد سازمانها، مشتریان آنها هستند و باتوجه به تغییرات شدیدمحیطی، سازمان های خدماتی باید پیشاپیش خود را تجهیز کرده و آماده مقابله با رقباباشند. از جمله مسائلی که برای آن اهمیت ویژه ای قائل می شوند توجه به وضعیت بازار و شناسایی نیاز ها و توقعات مشتریان است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد کیفی خدمات بر ارزش ادراک شده مشتری و رضایتمندی مشتری و وفاداری مشتری در نظام بانکی کشوراست.برای رسیدن به چنین هدفی ابتدا به مطالعه دقیق مبانی نظری تحقیق پرداخته شد
و با توجه به سازه های مورد نظر در مدل و همچنین جهت سنجش مدل و فرضیات تحقیق از پرسشنامه جامعی با 28 سوال استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه مشتریان شعب برترو ممتاز بانک ملت،در شهرستان سیرجان تشکیل می دهد. پرسشنامه ها در میان 400 نفر از مراجعه کنندگان تکمیل گردید.
برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن باکمک نرم افزار spss استفاده شده است ،که نتایج آزمون این فرضیه را تایید کرده است. برای تبیین مدل تحقیق و سازه های آن از روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL 8. استفاده شد.
نتایج نشان داد عامل ابعاد کیفی خدمات دارای ارتباط معناداری با ارزش مشتری ،و رضایتمندی مشتری و وفاداری می باشد. کیفیت ادراک شده، نتیجه مقایسه انتظارات مشتریان از خدمتو عملکرد واقعی بانک است. در نهایت به اتکای نتایج تحقیق، پیشنهادهایی عملی برای مدیران و متخصصین بازاریابی، جهت ارائه بهتر خدمات بانکی و افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان ارائه شد و در نهایت پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی بیان گردید.
1-1. مقدمه
عرصه خدمات بانکی پس از سال 1980وسعت بیشتری یافته و به موازات این تحولات، میزان انتظارات مشتریان بانکی از شبکه بانکی رشد داشته است آن چنان که همه مشتریان خواهان دریافت خدمات با کیفیت بالا، افزایش سرعت در انجام عملیات بانکی و توجه خاص کارکنان به خود هستند. .سرعت در ارائه خدمات با استقرار شبکه های رایانه ای به خودی خود بهبود یافته است اما دقت و کیفیت در ارائه خدمات تنها با افزایش توان ماشین و پیشرفت فناوری تحقق نمی یابد به همین دلیل از بهبود کیفیت خدمات بانکی، به عنوان یک فرهنگ در سرتاسر بدنه بانکهای پیشرو حمایت می شود. راهبرد بلندمدت و اصلی در تمام بانکهای موفق در سرتاسر جهان، «در مرکز کسب و کار قراردادن مشتریان است» چون در تلاش برای افزایش سهم خود از کل بازار خدمات بانکی، آن بانکی موفق تر خواهد بود که به راهکار بهبود کیفیت خدمات بانکی به عنوان یک راهبرد توجه کند نه یک طرح تاکتیکی، بنابراینلازم است تا با تحلیلی آسیب شناسانه، عواملی که برعدم ارتقای کیفیت خدمات بانکی در ایران موثر بوده اند را شناسایی کرده و برای رفع این عوامل، راه حلهایی پیشنهاد کنیم و آنها را عملی سازیم. هرچند معتقدیم که برای حل یک مشکل راهکار یگانه ای وجود ندارد. (ماهنامه تدبیر-سال چهاردهم- شماره 142)
در تمامی صنایع خدماتی، کیفیت خدمات به عنوان یک موضوع اساسی برای رقابت پذیری در بازار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که سازمانهای ارایه دهنده خدمات مالی و بویژه بانکها در محیطی با محصولات غیرمتمایز فعالیت می کنند، و به طور کلی بانک هایی که در کیفیت خدمات برتری دارند، بازار جدایی دارند، و اگر شرکت های خدماتی به طور مرتب مشکلات را از مشتریانشان جویا شوند، کیفیت به شکل چشم گیری ارتقا خواهد یافت. شکایات مشتریان هزینه های مستقیم و غیرمستقیم بالایی را برای سازمانها به همراه دارد اما این شکایات از آنجا که در بردارنده نداهای مستقیم مشتریان هستند ، دانش گرانبهایی را در خود دارند که می تواند مورد استفاده وافر در بهبود کیفیت قرارگیرد. بانک های امروزی برای رقابت در محیط متلاطم امروز ناچار از توجه ویژه به کیفیت خدمات خود هستند. علیرغم اهمیت این موضوع تحقیقات اندکی در صنعت بانکداری در مورد نیازمندی های مشتریان و عناصر خدمت به صورت توأمان انجام گرفته است؛ هر چند که در مورد کیفیت خدمات در بانک تحقیقات زیادی انجام شده است.
2-1 . بیان مسئله پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 10:22:00 ب.ظ ]
|