فرضیات پژوهش :
1 – بین سن مدیران و سبک مشارکتی آنان رابطه معناداری وجود دارد .
2 – بین وضعیت تاهل و سبک مدیریتی مشارکتی رابطه معناداری وجود دارد
3 – بین وضعیت اقتصادی و سبک مدیریتی مشارکتی رابطه معناداری وجود دارد4 – بین مدرک تحصیلی مدیران و سبک مدیریتی مشارکتی رابطه معناداری وجود دارد5 – بین سابقه کاری مدیران و سبک مدیریت دلسوزانه رابطه معناداری وجود دارد
6 – بین رشته تحصیلی مدیران و سبک مدیریتی دلسوزانه رابطه معناداری وجود دارد .
7 – بین سن مدیران و سبک مدیریتی دلسوزانه رابطه معناداری وجود دارد
8 – بین سابقه کاری مدیران و سبک مدیریتی تفویضی رابطه معناداری وجود دارد
9 – مدیران مقطع راهنمایی بیشتر از مدیران متوسطه از سبک مدیریت مشارکتی استفاده می کنند .
10 – بین ویژگی های فردی مدیران ( وضعیت تاهل ، وضعیت اقتصادی ) مقطع راهنمایی و متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد .
11 – بین ویژگی های علمی مدیران ( مدرک ، سابقه کاری ) مقطع راهنمایی و متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد .

 

متغیر ها :
تعریف متغیر : متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می‌شود .ولی می توان حالتهای مختلفی برای آن فرض کرد و تغییرات را از فردی به فرد دیگر یا از شیئی به شی دیگر نشان داد .  ( دلاور ، 1380 ،ص 58 ) .تعریف متغیر مستقل : به متغیری گفته می شود که از طریق آن متغیر وابسته تبین یا پیش بینی می‌شود به این متغیر محرک یا درون داد گفته می شود . ( همان منبع ، ص 41) .
متغیر مستقل : ویژگی های فردی و علمی مدیران
تعریف متغیر وابسته : به متغیری اطلاق می شود که در اثر اجرا یا حذف یا تغیر متغیر مستقل آشکار ، پنهان یا تغییر می کند ( همان منبع 41)
متغیر وابسته : سبک مدیریت مدیران
تعریف متغیر کنترل : متغیری که تأثیر آن باید خنثی یا حذف شود .( سیف ، 1386، ص 25 ) .
متغیر کنترل : جنسیت
تعریف متغیر تعدیل کننده : به منظور توصیف متغیر مستقل معینی به کار می‌رود و دومین متغیر مستقل است و عاملی است که توسط پژوهشگر ، انتخاب ، اندازه گیری یا دستکاری می شود . ( همان مبنع ، ص 26 ) .
متغیر تعدیل کننده : مقطع تحصیلی می باشد .
تعریف متغیر مزاحم ( مداخله گر ) . به متغیری گفته می‌شود که به صورت فرضی ، بر پدیده مشاهده شده تاثیر می گذارد ولی قابل مشاهده ، اندازه گیری و دستکاری نیست . ( همان منبع ، ص 28 ) .
متغیر مزاحم : شرایط اجتماعی فرهنگی می‌باشد .
تعریف عملیاتی سبک مدیریت : نمره ای که فرد در آزمون استاندارد سبک مدیریت حسنی بدست می اورد .تعریف عملیاتی : به تعریفی گفته می شود که از طریق آن فعالیتهای لازم برای اندازه گیری یک متغیر معین مشخص می شود . ( دلاور ، 1380 ،ص 63 )
تعریف مفهومی سبک مدیریت : به روشی گفته می شود که مدیران آموزشی برای رهبری و هدایت زیر دستان خود از آن استفاده می کنند . ( شفیع آبادی ، 1382 ، ص 98 ) .
سبک مدیریت مشارکتی : منظور مدیری است که زیر دستان خود را در تصمیم گیری دخالت داده و تفویض اختیار انجام می دهد توسط پرسشنامه استاندارد مورد سنجش قرار می گیرد .

ادامه مطلب

سایت های دیگر :