پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6

مقدم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………7  

ضرورت و اهمیت موضوع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9.

سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….10

فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………11

مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13

چارچوب تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….15

فصل دوم——————————————————-17

ادبیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..18

فرهنگ یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..18

 یادگیری پویا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………24ا

کسب وکار های کوچک و متوسط…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………31

موانع موفقیت کسب وکارهای کوچک و متوسط…………………………………………………………………………………………………………………………………..36

تاثیر فرهنگ یادگیری پویا بر موفقیت کسب و کارهای کوپک ومتوسط……………………………………………………………………………………………..42

پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….43

فصل سوم——————————————————46

روش شناسی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..47

روش شناسی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………48

جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50

ابزار گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………54

روایی و پایایی ابزار…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………56

فصل چهارم—————————————————-61

یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….62

آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..62

آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….65

جمع بندی فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………75.

فصل پنجم—————————————————-76

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیدhttp://fumi.ir/%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%8a%d8%a7%d8%a8%d9%8a-%d8%b1%d9%8a%d8%b3%da%a9-%d9%88/

نتایج پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..77

خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………77

یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………78

نتیجه گیری ازفرضیات و سوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………79

پیشنهادهای کاربردی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..81

محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85

پیشنهاد هایی پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………86

جمع بندی فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………86

منابع——————————————————–98

 

چکیده:

این پژوهش به هدف بررسی نقش ابعاد فرهنگ یادگیری پویا در موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در ورود به بازارهای خارجی انجام شده­است. جامعه­ آماری مورد نظر در این پژوهش، مدیران و کارشناسان کسب و کار های فعال در صنایع غذایی شهر تهران می باشند. پژوهش از نوع بررسی همبستگی بوده و با بهره گرفتن از روش تحقیق پیمایشی انجام شده است. جهت سنجش فرهنگ یادگیری پویا از پرسشنامه ویلیام و بیکر (2014) و جهت سنجش موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در ورود به بازارهای خارجی از پرسشنامه باندارا و همکاران (2009) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده­ ها در دو سطح توصیفی و استنباطی به انجام رسیده­است. در راستای بررسی و  آزمون فرضیات و سوالات پژوهش از آزمون های همبستگی، رگرسیون ساده و تی تک نمونه ای استفاده شده است. در این راستا، نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داده که میان ابعاد گرایش به بازار، گرایش به یادگیری و گرایش به کارآفرینی و موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون ساده، ابعاد فرهنگ یادگیری پویا بر روی موفقیت کسب و کارها موثرند. آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داده که ابعاد فرهنگ یادگیری پویا در وضعیت نامطلوب و موفقیت کسب وکارهای کوچک ومتوسط برای ورود به بازارهای خارجی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.  

 

واژگان کلیدی: فرهنگ یادگیری پویا، گرایش به بازار، گرایش به یادگیری، گرایش به کارآفرینی، موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در ورود به بازارهای خارجی.

  

مقدمه و بیان مساله
امروزه در بازار رقابتی ای که در سرتاسر جهان شکل گرفته، تغییرات بنیادینی در محیط کسب و کار ایجاد شده است. این تغییرات منجر به وضعیتی شده است که در آن، شرکت های کوچک و متوسط، با توجه به نقش شان در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی کشورها، نقش گسترده، متنوع و مهمی در رشد کشورهای در حال توسعه بر عهده دارند (kula, tatuglu, 2003). با توجه به تخصصی شدن کارها، نیاز دائم به ارائه محصولات جدیدتر و فروش آن در بازارهای بکر به منظور بقا و رشد، افزایش فشار رقابتی و کاهش کمک های مستقیم و حمایت های دولت به طور خاص در کشورهای در حال توسعه، نیاز به بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط بیش از پیش احساس می شود (hobner, 2000).

در تحقیقاتی که تا به امروز در ارتباط با کسب و کار بین الملل صورت گرفته، شرکت های چندملیتی نقش مهمی را ایفا می کردند. اما در حال حاضر، این کشش و علاقه به سمت کسب و کارهای کوچک و متوسط بین المللی سوق داده شده است (pangarcar, 2008). از جمله عوامل داخلی سازمانی که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بر بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط موثرند، می توان از تیم های مدیریت عالی، منابع شرکت، فرهنگ یادگیری، مدیریت دانش و …. نام برد. این عوامل به نیروهایی اطلاق می شود که در درون شرکت عمل می کنند. از منابع و دانش شرکت به عنوان مولفه های مهم برای ورود به بازار بین الملل و تقویت بین المللی شرکت ها یاد می شود، چرا که موجب ایجاد مزیت رقابتی می شود (lindsay , et al, 2003). در پژوهش حاضر، قصد بر این است که به بررسی نقش فرهنگ یادگیری پویا به عنوان یکی از عوامل موثر بر ورود کسب و کارهای کوچک و متوسط به بازارهای خارجی، پرداخته شود.

همانطور که ملت ها فرهنگ های متفاوتی دارند، سازمان ها و شرکت ها نیز شیوه های متمایزی برای اعتقاد داشتن، اندیشیدن و عمل کردن دارند که به وسیله نمادها، قهرمان هاف شعائر، ایدئولوژی ها و ارزش ها شناسایی می شوند. ماهیت یادگیری و شیوه ای که بر اساس آن یادگیری در سازمان رخ می دهد، به شدت به وسیله فرهنگ یادگیری تعیین می شود. فرهنگ بسیاری از شرکت ها اگر چه فرهنگ ضد یادگیری نیست، اما غیر یادگیرنده است. در چنین فرهنگی، خطرپذیری، تلاش برای ارائه رویکردهای نوینف به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مواردی از این دست، تشویق نمی شود (marquardt, 2002). به زعم هچ (1390)، در باب پویایی فرهنگ یادگیری، می توان دریافت که ایجاد مصنوعات، پیش فرض ها و ارزش ها، انتظاراتی در مورد جهان ایجاد می کنند که تصاویر ذهنی و چشم اندازهایی برای راهنمایی عمل فراهم می سازند (هچ، 1390: 584).

ماهیت یادگیری و شیوه ای که بر اساس آن یادگیری در شرکت ها رخ می دهد، به شدت به وسیله فرهنگ یادگیری در سازمان ها تعیین می شود. فرهنگ یادگیری در سازمان ها و شرکت ها دارای ویژگی هایی از قبیل: ارزش و پاداش دادن به یادگیری، مسئولیت مشترک برای یادگیری، اعتماد و استقلال کاری، تشویق نوآوری، تجربه گرایی و خطر پذیری، تعهد مالی به آموزش و توسعه منابع انسانی، خلاقیت جمعی، گوناگونی و تنوع، تعهد به بهبود مستمر محصولات و خدمات پاسخگویی به آشوب و تغییر و مواردی از این دست می باشند (مارکوارت، 1390: 101).

از این رو، مساله اصلی پژوهش حاضر اینست که با وجود ضرورت ورود کسب و کارهای کوچک و متوسط کشورمان به بازارهای خارجی برای حفظ بقا و نیز کاربرد فرهنگ یادگیری پویا در به روز شدن و یافتن راهکارهای نو و جدید، آیا می توان به نقش موثر فرهنگ یادگیری پویا در موفقیت این کسب و کارها برای ورود به بازارهای خارجی پی برد؟ چه ارتباطی را می توان میان فرهنگ یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارها برای ورود به بازارهای خارجی یافت؟

اهمیت و ضرورت موضوع
اهمیت و ضرورت موضوعی تحقیق حاضر از این جهت است که دو عامل در حرکت کسب و کارهای کوچک و متوسط کشورمان به سوی بازارهای خارجی موثرند. اولین عامل، اصل 44 قانون اساسی ایران یا همان اصل خصوصی سازی است. عامل دوم حمایت دولت از صادرات غیر نفتی و تلاش برای فرار از اقتصاد تک محصولی و زمزمه های پیوستن به سازمان تجارت جهانی می باشد. این عوامل فشار رقابتی میان کسب و کارهای کوچک را افزایش می دهند که باعث می شود شرکت هایی از این دست برای بقای خود به سوی بازارهای بین المللی حرکت کنند. هر چند که عوامل بی شماری در ورد به بازار خارجی و تسریع این فرایند دخیل هستند که محققان از دیدگاه های متفاوتی برخی از آن ها را بررسی کرده اند (chen, hang, 2004). از جمله این عامل، عوامل سازمانی، محیطی و متغیرهای مدیریتی می باشند (karadeniz, gocer, 2007).

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و نیاز مبرم ساختارهای اقتصادی به وارد شدن ارز به این چرخه و رشد تدریجی اقتصاد، یکی از راهکارهایی که می تواند موجب رونق اقتصادی و برپایی صنایع داخلی شود، صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور است. از آنجا که کشور ایران در بسیاری از صنایع، از ضعف های زیادی رنج برده و توانایی این را که بتواند در کالاها و خدمات متنوع، برندهای معتبر جهانی بسازد، ندارد؛ لذا مجبور است با توجه به اصل مزیت رقابتی، وارد بازارهایی شود که توانایی صادرات کالاها و خدمات را در آن عرصه داراست. یکی از بازارهایی که بسیاری از فعالان عرصه بازاریابی در داخل کشور، جهت صادرات کالاها و خدمات واردش شدند، عرصه کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنایع غذایی است. از این رو، در تحقیق حاضر، هدف بر آن است که به مطالعه اثر یادگیری پویا به عنوان یکی از عواملی که می تواند در موفقیت این کسب و کارهای کوچک و متوسط موثر باشد، پرداخته شود.

اهداف تحقیق
تعیین ارتباط میان فرهنگ یادگیری پویا و موفقیت در بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در شهر تهران
تعیین نقش فرهنگ یادگیری پویا در موفقیت بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در شهر تهران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...