پایان نامه انتخاب داستانهایی از متون ادب فارسی برای آموزش فلسفه به کودکان وتنطیم آن براساس اصول داستان نویسی فلسفی |
کلمات کلیدی:
داستان ، آموزش فلسفه به کودکان،متون ادب فارسی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات تحقیق……………………………………………………………………………… 1
مقدمه………………………………………….. 2
1-1بیان مساله …………………………………………………………………………………………. 3
1-2اهمیت وضرورت تحقیق……………………………………………………………………………. 6
1-2-1 فواید نظری تحقیق ………………………………………………………………………… 6
1-2-2 فواید کاربردی تحقیق……………………………………………………………………. 6
1-3 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………. 6
1-3-1هدف کلی ………………………………………………………………………………………………. 6
1-3-2اهداف جزیی ……………………………………………………………………………………….. 6
1-4سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………. 6
1-4-1سوالات اصلی ……………………………………………………………………………………….. 6
1-5تعریف اصطلاحات تحقیق ……………………………………………………………………….. 6
1-5-1 داستان ………………………………………………………………………………………………. 6
1-5-2 متون ادب فارسی …………………………………………………………………………….. 7
1-5-3 آموزش فلسفه به کودکان …………………………………………………………….. 7
فصل دوم تحقیق : مطالعات نظری……………………………………………………………. 8
2-1 مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………. 8
2-1-1 فلسفه وحکمت …………………………………………………………………………………… 9
الف)فلسفه درآموزش فلسفه به کودکان……………………………………………….. 10
ب)حکمت الهی در متون ادب فارسی………………………………………………………… 12
2-1-2 فلسفه تعلیم وتربیت…………………………………………………………………….. 22
الف) فلسفه تعلیم وتربیت غرب …………………………………………………………… 23
ب) فلسفه تعلیم وتربیت اسلام…………………………………………………………… 27
2-1-3داستان………………………………………………………………………………………………….. 32
الف)داستان در آموزش فلسفه به کودکان …………………………………………………. 32
ب)داستان در متون ادب فارسی …………………………………………………………………. 37
2-2پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………… 63
1-1-2پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………… 63
2-2-2پژوهشهای خارجی ……………………………………………………………………………… 64
فصل سوم: روش شناسی تحقیق(متدولوژی)……………………………………………… 67
3-1نوع تحقیق …………………………………………………………………………………………….. 68
3-2روش تحقیق ………………………………………………………………………………………… 68
3-3جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………….. 69
3-4تجزیه وتحلیل سوالات ………………………………………………………………………… 69
3-5جامعه متنی ………………………………………………………………………………………….. 70
3-6نمونه تحقیق………………………………………………………………………………………….. 70
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتههای تحقیق…………………………………….. 71
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………. 72
4-1داستان در برنامه آموزش فلسفه به کودکان……………………………. 72
4-2استخراج داستانهای متون ادب فارسی وتنظیم وطراحی جهت آموزش فلسفه به کودکان……………………………………………………………………………………………………………. 76
4-2-1مثنوی معنوی ……………………………………………………………………………….. 84
4-2-1-1 داستان خروروباه و شیر ………………………………………………………… 84
4-2-1-2 داستان شیر بی دم وشکم…………………………………………………………. 89
4-2-1-3داستان رومیان وچینیان……………………………………………………………. 94
4-2-1-4فیل و تاریکی……………………………………………………………………………….. 98
4 -2-2گلستان وبوستان سعدی………………………………………………………………….. 103
4-2-2-1 چاق ولاغر……………………………………………………………………………………… 103
4-2-2-2درخت بی مرگی …………………………………………………………………………….. 108
4-2-2-3بیماری عجیب ………………………………………………………………………………. 112
4-2-2-4سنگ انتقام …………………………………………………………………………………. 117
4-2-3منطق الطیر و الهی نامه عطار نیشابوری ……………………… 121
4-2-3-1سی مرغ وسیمرغ…………………………………………………………………………….. 121
4-2-3-2شیخ صنعان …………………………………………………………………………………… 126
4-2-3-3اسب سواری مرد دیوانه…………………………………………………………….. 132
4-2-3-4گنجشک وشکارچی ………………………………………………………………………….. 137
4-2-4کشکول شیخ بهایی……………………………………………………………………….. 143
4-2-4-1پیرزن وخدا…………………………………………………………………………………… 143
4-2-4-2شهادت کبک …………………………………………………………………………………… 147
4-2-4-3زنون حکیم……………………………………………………………………………………… 152
4-2-4-4عنوان بصری وامام صادق…………………………………………………………… 157
4-2-5شاهنامه فردوسی………………………………………………………………………………. 165
4-2-5-1ضحاک مار دوش………………………………………………………………………………. 165
4-2-5-2رستم وسهراب ………………………………………………………………………………. 169
4-2-5-3سام وزال وسیمرغ………………………………………………………………………… 174
4-2-5-4هفت خوان رستم ………………………………………………………………………….. 179
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات…………………………………………………… 186
5-1 نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………….. 187
5-2تحلیل داستان …………………………………………………………………………………….. 192
5-2-1 تحلیل داستانهای مثنوی معنوی……………………………………………… 192
5-2-1-1 تحلیل داستان خروروباه و شیر…………………………………………….. 192
5-2-1-2 تحلیل داستان شیر بی دم وشکم …………………………………………. 193
5-2-1-3 تحلیل داستان رومیان وچینیان…………………………………………… 195
5-2-1-4 تحلیل داستان فیل و تاریکی …………………………………………. 196
5-2-2 تحلیل داستانهای گلستان وبوستان سعدی…………………………… 198
5-2-2-1 تحلیل چاق ولاغر………………………………………………………………………… 198
5-2-2-2 تحلیل درخت بی مرگی……………………………………………………………….. 200
5-2-2-3 تحلیل داستان تحلیل بیماری عجیب ………………………………….. 203
5-2-2-4 تحلیل داستان سنگ انتقام ………………………………………………….. 204
5-2-3 تحلیل داستانهای منطق الطیروالهی نامه عطار نیشابوری 206
5-2-3-1 تحلیل داستان سی مرغ وسیمرغ……………………………………………… 206
5-2-3-2 تحلیل داستان شیخ صنعان………………………………………………………. 209
5-2-3-3 تحلیل داستان اسب سواری مرد دیوانه ……………………………. 214
5-2-3-4 تحلیل داستان گنجشک وشکارچی……………………………………………… 215
5-2-4تحلیل داستانهای کشکول شیخ بهایی………………………………………… 216
5-2-4-1 تحلیل داستان پیرزن وخدا ………………………………………………….. 216
5-2-4-2 تحلیل داستان شهادت کبک ……………………………………………………. 220
5-2-4-3 تحلیل داستان زنون حکیم………………………………………………………. 221
5-2-4-4 تحلیل داستان عنوان بصری وامام صادق……………………………. 226
5-2-5تحلیل داستانهای شاهنامه فردوس…………………………………………….. 230
5-2-5-1 تحلیل داستان ضحاک مار دوش……………………………………………….. 230
5-2-5-2 تحلیل داستان رستم وسهراب ……………………………………………….. 232
5-2-5-3 تحلیل داستان سام وزال وسیمرغ…………………………………………. 235
5-2-5-4 تحلیل داستان هفت خوان رستم……………………………………………… 238
مشکلات ومحدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………….. 240
5-3پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………… 240
پیشنهادات پژوهشی تحقیق……………………………………………………………………….. 240
پیشنهادات کاربردی ……………………………………………………………………………… 240
فهرست منابع ومآخذ : ……………………………………………………………………………. 243
فهرست منابع فارسی: ……………………………………………………………………………… 243
فهرست منابع انگلیسی:……………………………………………………………………………. 250
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………… 251
مقدمه :
حیات انسان، یک حیات فکری است. تفکّر، استعدادی الهی است که در اثر تربیت به فعلیت می رسد و انسان می تواند در پرتو تقوای الهی، با متعادل کردن قوای درونی خویش، از آن در مسیر فطرت توحیدی بهره برداری کند. لذا فرایند تربیت باید به گونه ای باشد که طی آن قوّ ه تفکّر و تعقّل پرورش یابد.
تمامی فعّالیت ها و فرایندهایی که موجب آگاهی فرد از جهان هستی می شوند شناخت نامیده می شود. ابزار شناخت و معرفت حواس، خیال، فکر، عقل، شهود و مکاشفه (قلب)معرّفی شده است که در این میان تفکّر و تعقّل نقش اساسی در شناخت حقیقت هستی وسعادت جاوید دارد.
تفکّر، شناخت از طریق عمل ذهن بر روی اطّلاعات دریافت شده و اندوخته های قبلی برای تبدیل
مجهول به معلوم و دستیابی به نتیجه است. تعقّل به معنای تجزیه و تحلیل و ربط دادن قضایا وسنجش و ارزیابی یافته ها براساس نظام معیار است که از طرق معتبر به دست آمده است. ترکیب تفکّر و تعقّل در عرصه نظر و عمل، حکمت است. حکمت به معنای علم متین، محکم و استوار است. حکمت نظری، دانش درباره واقعیت ها(هست ها)ست. حکمت عملی درباره بهترین رفتار انسان برای رسیدن به سعادت و کمال (بایدها و نبایدها) است. براساس این دوکارکرد، عقل نیز به دوبخش نظری و عملی تقسیم می شود؛ تفکّر در حوز ه عقل نظری به حکمت نظری و تفکّر در حوزه عقل عملی به حکمت عملی می انجامد.
درک و نیل به حقیقت با تفکّر به دست می آید. به عبارت دیگر، انسان با تفکّر و خردورزی ” دانای به حقایق” می شود بنابراین، هر قدر زندگی انسان توام با تفکّر بیشتر و عمیق تر باشد، دانای به حقایق بیشتر و متعالی تر می شود و به هر میزان که این تفکّر کاهش یابد، دانایی نیز اندک خواهد بود.اما حقایق چه چیزهایی هستند که می توانیم با تفکّر آنها را بشناسیم. ؟ حقایق بر دو دسته اند:
دسته اوّل از حقایق، واقعیت ها و موجودات جهان هستی و روابط و قوانین حاکم بر آنهاست.
خدا، فرشتگان، ستارگان، کهکشان، زمین، درختان، حیوان ها، انسان ها و قوانین و روابط میان آنها
نمونه هایی از این حقایق اند.
دسته دیگر از حقایق، مربوط به اعمال و رفتار انسان می شوند؛ یعنی خوبی ها، و ارزش هایی که هر انسانی باید در زندگی بدان پایبند باشد: راست گویی، عدالت خواهی، رعایت حقوق دیگران، احترام به پدر و مادر، انجام واجبات، دوری از محرّمات، احترام به قانون….
عقل، وقتی که در واقعیت ها و موجودات عالم تفکّر می کند تا آنها را بشناسد”عقل نظری “نامیده می شود و آن گاه که می اندیشد و فکر می کند تا خوبی ها را از بدی ها، ارزش ها را از ضدارزش هاو رفتارهای زیبا را از رفتارهای زشت بازشناسد” عقل عملی” می نامند وهمه این دانایی ها با تفکّر به دست می آید. از این رو امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در تعبیری زیبا و لطیف” عقل را به درختی تشبیه کرده که ریشه آن فکر و میوه اش سلامت از جهل و پندار زشت است .
1-1بیان مساله
قرآن، این معجزه جاویدان و منشور عظیم زندگی بشر که کتاب داستانسرایی نیست، به روایتی حاوی بیش از 260 تا 116 قصه(قنادی، 1381)با مفاهیم عقلی از قبیل اثبات خدا ، رسالت انبیاء و معاد ، در قالب الفاظ شیرین و شیوا بیان شده واز ویژگی های هنری بالایی برخورار و علاوه بر رعایت اعجاز لفظی ، هیچ گاه از بیان محتوا و حقایقی که نقش هدایت و روشنگری را دارد ، غافل نمانده است،کلامی حکیمانه از طرف خداوند دانا و متعال است . همین امر باعث می شود که داستانهای آن نیز متناسب با روح کلی حاکم بر این کتاب باشد. (مکارم شیرازی، 1369 و رکنی،1363). فلسفه وجودی قصه در قرآن در بیان آیات آن،تثبیت قلب پیامبر صلیاللهعلیهوآله در مقابل تمامی کارشکنیها و لجاجتهای دشمنان؛بیان حقایق و واقعیتهایی از اقوام گذشته؛پند و موعظه؛تذکر و یادآوری به مؤمنان و رهروان راستین عنوان گردیده است .(رحمانی،1369 و مکارم شیرازی،1362)
قصه در متون دینی ، دارای سابقه ای دیرینه است و ادیان مختلف به منظور هدایت و بیدار کردن انسانها ، از قصه گویی و داستان سرایی ، بهره های فراوان برده اند.گرچه متاسفانه برخی کتابهای آسمانی مثل عهد عتیق و جدید ، به مرور زمان دستخوش تحریف شده اند ، اما هیچگاه از داستان تهی نبوده اند.
تاریخ ادبیات هر قوم و ملت نشان می دهد که هنر داستان گویی ، پیشینه ای به قدمت زندگی انسان در کره زمین دارد . داستان با خمیرمایه درونی انسان سر و کار دارد و همواره کودکان و بزرگسالان با شور و شوق نسبت به شنیدن انواع قصه ها ابراز علاقه میکنند .پس نویسندگان و داستان پردازان ، بهترین فرصت را برای القاء و تفهیم نظریات خود دراختیار دارند . بسیاری می دانند که بیان مطالب اخلاقی و گاه مفاهیم پیچیده ، به طور غیر مستقیم در قالب داستان ، با روحیه بشر سازگارتر است . از این رو ، سخنوران و مربیان نیز از این پدیده هنری بهره فراوان می برند .
قصهگویی بخش مهمی از ادبیات جهان و سهمی بزرگ از آثار شاعران و نویسندگان را داستان تاریخ تشکیل میدهد. بهترین آثار ادبای جهان در چارچوب داستان پیریزی شده است. شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، گلستان سعدی، ایلیاد و اودیسه دو اثر مهم هُمر شاعر بزرگ یونان و آثار هیجانانگیز ویکتورهوگوی فرانسوی، شکسپیر انگلیسی و گوته آلمانی همه و همه از دولت داستان خوش درخشیدهاند.
با تحول مبانی نظری و ماهیت علم، رویکردهای جدیدی در تعیین اهداف تربیتی و فرایند آموزش مطرح شده، از بارزترین رویکردها توجه به تفکردر فرایند آموزش است. انیس[1]، لیپمن[2]و پل [3](1989 )به نقل از شعبانی،(1382 )معتقدند که تربیت انسانهای صاحب اندیشه باید نخستین هدف تعلیم و تربیت باشد. اندرسون[4] (1977) و هارتر[5] (1980) بر نقش اساسی جستجوی معنا در شناخت تاکید میورزند و معتقدند دانشآموزان باید به طور فعال تلاش کنند، اطلاعات جدید را با دانستههای قبلی خود وحدت بخشد و آنچه را مهم و با ارزش است استنباط و انتخاب کنند و به طور راهبردی درباره یادگیری خود بیندیشند. فیشر[6] (2001) بیان میکند که ما موجوداتی هستیم که نه تنها فکر میکنیم بلکه میتوانیم درباره افکار خود فکر کنیم و آنها را کنترل نمائیم. فهم ما از تفکر مرهون تلاشهای کسانی است که در طی قرون، ماهیت ذهن و قوای ذهنی و راههای پرورش قوای ذهنی را مورد مطالعه و تحقیق قرار دادهاند و مطالعه و تحقیق مستمر در این باره ممکن است آگاهی ما را راجع به این سؤال که تفکر چیست و چگونه میتوانیمآن را در کودکان پرورش داد افزایش دهد.
دانش ما درباره تفکر تا حد زیادی از دو سنت متمایز فلسفه و روانشناسی ناشی میشود. فلاسفه مدتها ذهن انسان را به مثابه جایگاه عقل و پرورش عقل را هدف نهایی تعلیم و تربیت دانستهاند. فلسفه، مطالعه تفکر از طریق تحلیل، استدلال و به کارگیری منطق را مورد تاکید قرار داده است. و روانشناسان درباره ساختارهای ذهن مطالعه کردهاند (فیشر،2001). از طرف دیگر از دیرباز تاکنون در خصوص اینکه فلسفه چیست؟ پاسخهادو دسته اند ، دستهای فلسفه را مجموعهای از آراء و عقاید فیلسوفان درباره موضوعات فلسفی میدانند و دسته دوم فلسفه را عبارت از عمل فلسفی در نظر میگیرند و فیلسوف را کسی میدانند که به طور فلسفی اندیشه میکند. سقراط به عنوان آغازگر فلسفه به معنای حقیقی، فلسفه را برابر فلسفیدن میدانست. منظور وی از فلسفیدن همانا درست اندیشیدن است. از نظر وی فلسفه با ذات اندیشیدن سروکار دارد و حتی این سخن کانت که کار فلسفه آموختن اندیشه است نه آموختن اندیشهها (نقیبزاده، 1374).بیانی است از همان معنائی که برای نخستین بار سقراط به کشف آن رسید و به کار گرفت. با این وجود مدت طولانی فلسفه از معنای حقیقی خود دور افتاد ولی در سالهای اخیر بازگشت قابل توجهی به این طرز فکر که فلسفه یک فعالیت به شمار میآید صورت گرفته است (اسمیت، 1377). با آنکه به نظر میآید پرداختن به فلسفه کار فیلسوفان است اما به راستی این کار منحصر به آنان نیست زیرا که از یک سو هر انسان، به عنوان یک انسان، لحظههایی را فلسفی زندگی میکند و اهمیت این لحظات حیات تا بدانجاست که حتی میتوان گفت هستی انسان در چنین لحظههایی شکوفا میشود و از سوی دیگر هر گونه روکردن به اصلها و بنیاد چیزها گام نهادن به قلمرو فلسفه است. بنابراین فلسفه همگانی است و منحصر به فلاسفه نیست (نقیبزاده، 1374). سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که اگر فلسفه همگانی است، بنابراین چرا کودکان نتوانند درگیر آن شوند؟ اگر چه قدرت تمیز، داوری، مفهومسازی و استدلال و تقویت قدرت تفکر از اهمیت انکارناپذیری در زندگی فردی و جمعی برخوردار است ولی با وجود این بسیاری از دانشآموزان و حتی دانشجویان فاقد قدرت تمیز در امور، داوری و استدلال هستند (لیپمن، 1980). صاحبنظران تربیتی با انجام تحقیقات و پژوهشهایی که از 40 سال پیش شروع شده به این نتیجه رسیدند که دوران بزرگسالی (از جمله دوره دانشگاهی) برای پرورش و تقویت استدلال افراد بسیار دیر است و باید چنین کاری از دوران کودکی شروع شود (لیپمن1980). بدین ترتیب برنامه جدیدی با عنوان «فلسفه برای کودکان» شد که از آن طریق آموزش فلسفه وارد دبستانها و مدارس گردید. فیشر (1995) معتقد است.
که «فلسفه برای کودکان»[7] یک روش موفق در آموزش تفکر است. براساس تجربه جهانی و شواهد به دست آمده در بیش از 50 کشور نشان میدهد که «فلسفه برای کودکان» به رشد مهارتهای فکری در کودکان کمک کرده است (فیشر 1998).
لیپمن در مورد برنامه آموزش فلسفه به کودکان میگوید، این برنامه با بهرهگیری از نظریات «جان دیوئی»[8]و «ویگو تسکی»[9]که بر ضرورت تعلیم تفکر و تأمّل و نفی آموزشِ صرفِ «حفظ کردن» تأکید میکردند. به اعتقاد آنها دانشآموزان همچون دانشمندان باید به صورت گروهی کار تحقیقی انجام دهند؛ چرا که کندوکاو و کارهای پژوهشی کلاً مبتنی بر مشارکت و همکاری افراد با هم است،آنها باید موضوع مورد نظر را بیازمایند و تجزیه و تحلیل کنند؛ چرا که فرآیند تفکر، پردازش اموری است دربارهی جهان که افراد از طریق حواسشان آنها را فرا میگیرند. (ناجی، 1382، ص27ـ28).
فلسفه برای کودکان و نوجوانان، تازهترین و بزرگترین گامی که با هدف تقویت و بالا بردن مهارت استدلال، داوری و قدرت تمییز برداشته شده و نمونهی روشنی از کاربرد فلسفه در تعلیم و تربیت است .هدف آن که
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1398-07-11] [ 01:48:00 ب.ظ ]
|