که آب یا رسوب حاوی آلاینده‌ها بترتیب با مصرف توسط موجوداتی از قبیل پلانکتون­ها و گیاهان و بی‌مهرگان کفزی و موجوداتی که از نظر تغذیه­ای وابسته به رسوبات می­باشند،موادآلاینده خودرابه سطوح تغذیه‌ای بالاتر انتقال می­دهند.درسطوح بالاترروندانتقال ادامه می­یابدوبراساس روابط تغذیه­ای (طول زنجیره، رژیم تغذیه­ای موجود و …) غلظت این عناصر به مرور افزایش یافته و اثرات تجمعی این فلزات منجر به تشدید اثرات سمی و آلایندگی این عناصر شده و بیماری­ هایی را در آبزیان ایجاد می­نماید.

2-1- آلودگی

آلودگی عبارت اند از افزایش مقدار هر معرف اعم از شیمیایی‚ فیزیکی یا بیولوژیکی که موجب تغییر خواص و نقش اساسی آب در مصارف ویژه اش شود.

منابع آلاینده به دو دسته تقسیم می شوند:

۱ – کانون دار

۲ – بدون کانون

که در بین منابع آلاینده بدون کانون , اثر بیشتری برکیفیت آب دارند.

در یکی از مطالعات آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا تخمین زده شد که منابع آلودگی بدون کانون دربیش از ۶۵ درصد بار آلودگی کلی آبهای سطحی درون آمریکا سهم دارند(EPA, 1989).

در مقیاس ملی فعالیت های کشاورزی اغلب عمده ترین منشاءمنابع آلاینده بدون کانون می باشند.

3-1- آلاینده های آبی از حیث نوع آلاینده شامل ۸ گروه اصلی می باشند:

– مواد نفتی

– آفت کش ها و علف کش ها

– فلزات سنگین

– مواد آلی زائد

– میکرو ارگانیسم ها

– آلودگی گرمایی

– زباله های خطرناک

– رسوبات

4-1- انواع آلودگی

الف- آلودگی صنعتی

ب- باران اسیدی

ت- آلودگی کشاورزی

ج- سایر منابع آلوده کننده

5-1- این آلاینده ها خود بر اساس رفتار اکولوژیک و نحوه آلایش به گروه های زیر تقسیم می شوند:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

الف- آلاینده های شیمیایی

ب- بیولوژیکی

ج- مواد فیزیکی

6-1- از حیث اکولوژیک( پایداری در محیط) شامل :

– قابل تجزیه

– غیر قابل تجزیه

۱-۴-۱- الف- آلودگی صنعتی: بسیاری از ضایعات صنعتی که در داخل آب تخلیه می شوند مخلوطی از مواد شیمیایی هستند که از بین بردن آنها سخت است. برخی از ضایعات صنعتی همچنین سمی نیز هستند. که به سختی کنترل می شوندو با توجه به مقدارشان یک مشکل بزرگ می سازند . بعضی از کمپانی ها برای کاهش هزینه های خود تلاش می کنند از طریق غیر قانونی اقدام به دفع ضایعات شیمیایی در داخل آب می نمایند.

-4-2- ب- باران اسیدی: یکی از جدی ترین مشکلات زیست محیطی که امروزه بسیاری از مناطق دنیا با آن روبه رو هستند‚ باران اسیدی است. مه اسیدی و برف اسیدی که تمام آنها با نزول مقدار قابل ملاحظه اسید از آسمان همراه می باشند جز این نوع آلودگی به حساب می آیند.

باران اسیدی دارای انواع نتایج زیان بار بوم شناختی و همچنین اثرات زیان بار بر روی سلامتی انسان دارد.

باران اسیدی به نزولات جوی که قدرت اسیدی آن بطور قابل توجهی بیش از باران طبیعی( آلوده نشده) می باشد که خود به دلیل حل شدن دی اکسید کربن هوا در آن و تشکیل اسیدکربونیک می باشد‚ گفته می شود.

از تجزیه H2CO3 ‚ پروتون آزاد می شود و Ph سیستم را کاهش می دهند. Ph باران اسیدی کمتر از ۵ می باشد. دو اسید عمده در باران اسیدی‚HNO3 و H2SO4 است.

بطور کلی‚ محل نزول باران اسیدی درتوسط باد دورتر از منبع الاینده های نوع اول یعنی SO2 و نیتروژن می باشد. باران اسیدی توسط جابجایی توده هوایی که در برگیرنده آلاینده ها می باشد‚ بوجود می آیند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...