پایان نامه ارشد: مطالعه نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات پویا و مفید بین پژوهشگران و مردم و دانشگاه ها |
1-4-2 اهداف ویژه……………………………….. 10
1-4-3 هدف کاربردی………………………………… 11
1-5 فرضیه های پژوهش…………………………………… 11
1-5-1 فرضیه های اصلی…………………………………. 11
1-5-2 فرضیه های فرعی…………………………………. 11
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی…………………………………. 12
1-6-1 تعاریف مفهومی…………………………………. 12
1-6-2 تعاریف عملیاتی…………………………………. 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه………………………………… 17
2-2 بیان مسأله………………………………… 18
2-3 اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………… 19
2-4 پیشینه پژوهش…………………………………… 21
2-4-1 پیشینه پژوهشهای داخلی…………………………………. 21
2-4-2 پیشینه پژوهشهای خارجی…………………………………. 26
2-4-3 تحلیلی بر پیشینهی تحقیقات انجام شده…………………… 31
2-5 نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات پویا و مفید بین پژوهشگران، مردم و دانشگاه ها……….32
2-6 تعداد دوستان در شبکه های اجتماعی و تعاملات اجتماعی…………… 34
2-7 اعضای استفاده کننده از شبکه های اجتماعی و تعاملات اجتماعی………. 40
2-8 تعاملات اجتماعی و رضایت زندگی…………………………………. 44
2-9 تعاملات اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراک شده…………….. 47
2-10 حمایت اجتماعی ادراک شده و ارتباطات پویا ……………….52
2-10-1 میزان استفاده از اینترنت و وابستگی به آن در میان دانشجویان……….53
2-10-2 اعتیاد به اینترنت………………………………….. 54
2-11حمایت اجتماعی و ارتباطات حسی…………………………… 56
2-11-1 سه کارکرد شبکههای اجتماعی از دیدگاه نن لین……………. 57
2-11-2 اعتماد اجتماعی…………………………………. 58
2-11-3 اینترنت و رسانههای اجتماعی در ارتباطات سلامت……………59
2-12 ارتباطات احساسی و ارتباطات پویا…………………………….. 60
2-12-1 نقش ارتباط با شبکه های اجتماعی در جامعه……………… 60
2-12-1-1 نقش پاسخگو بودن دولت………………………………….. 60
2-12-1-2 عقلایی ساختن افکار عمومی…………………………………. 60
2-12-1-3 آگاه سازی و اطلاع رسانی…………………………………. 61
2-12-1-4 مقابله با عوام گرایی…………………………………. 61
2-12-1-5 افزایش اعتماد………………………………… 61
2-12-1-6 مقابله با فرهنگ تملق و تظاهر…………………………61
2-12-1-7 تحقق شایسته سالاری…………………………………. 61
2-12-1-8 جلب مشارکت مردمی…………………………………. 62
2-12-1-9 حرمت گذاری به انسان………………………………… 62
2-12-1-10 در جامعه مردم دارای حق کسب اطلاع هستند…………… 62
2-12-1-11 جلوگیری از شکل گیری و رواج شایعه…………………62
2-13 مدل مفهومی پژوهش…………………………………… 63
2-13-1 تحلیل…………………………………. 63
2-14 جمعبندی کلی…………………………………. 64
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه………………………………… 69
3-2 روش پژوهش…………………………………… 69
3-3 جدول متغیرهای مورد بررسی در مدل مفهومی پژوهش…………… 71
3-4 جامعه آماری پژوهش…………………………………… 71
3-5 روش نمونه و حجم نمونه گیری…………………………………. 72
3-5 ابزار پژوهش و روش جمعآوری داده ها……………………………….. 73
3-6 روایی و پایایی ابزار پژوهش…………………………………… 74
3-6-1) آزمون روایی…………………………………. 74
3-6-2) آزمون پایایی(قابلیت اعتماد) ………………………………..74
3-7 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها……………………………….. 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه………………………………… 78
4-2 آمار توصیفی…………………………………. 78
4-2-1 جنسیت………………………………….. 78
4-2-2 وضعیت تحصیلات………………………………….. 79
4-2-3 وضعیت تأهل………………………………… 80
4-2-5 توصیف متغیرهای تحقیق…………………………………. 81
4-3 آمار استنباطی…………………………………. 82
4-3-1 سنجش وضعیت متغیرهای تحقیق……………………… 83
4-3-1-1 تفسیر وضعیت متغیر تعداد دوستان در شبکه اجتماعی…………… 84
4-3-1-2 تفسیر وضعیت متغیر اعضای استفاده کننده از شبکه اجتماعی…….. 84
4-3-1-3 تفسیر وضعیت متغیر تعاملات اجتماعی………………………….. 84
4-3-1-4 تفسیر وضعیت متغیر ارتباطات پویا……………………………….. 85
4-3-1-5 تفسیر وضعیت متغیر حمایتهای اجتماعی…………………….. 85
4-3-1-6 تفسیر وضعیت متغیر ارتباطات احساسی………………………. 86
4-3-2 محاسبه همبستگی بین متغیرهای تحقیق………………………. 87
4-4 مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش………… 88
4-5 مدل ساختاری پژوهش…………………………………… 89
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه………………………………… 99
5-2 نتیجه گیری…………………………………. 99
5-2-1 نتایج آزمون فرضیات پژوهش…………………………… 99
5-3 پیشنهادها……………………………….. 106
5-3-1 پیشنهادهای اجرایی (حاصل از پژوهش) ……………………..106
5-4 محدودیتهای پژوهش…………………………………… 110
5-4-1 محدودیتهای در اختیار پژوهشگر………………………………… 110
5-4-2 محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر………………………….. 110
منابع فارسی…………………………………. 112
منابع لاتین…………………………………. 115
چکیده:
برای کسب شناخت بیشتر در مورد شبکه اجتماعی و نقش آن در ارتقای سطح آگاهی مخاطب، میتوان به خیلی از منابع علمی و پژوهشی مراجعه کرد. حقیقت این است که شبکه اجتماعی موضوعی پیچیده و چند وجهی است و بر نظریه ها و کنشهای مرتبط با حوزه های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه، ارتباطات و روان شناسی مبتنی است. در عین حال مبنای این اطلاعات را نیز باید مورد توجه قرار داد. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی میباشد، تحقیق حاضر به نقش شبکههای اجتماعی در ارتباطات بین پژوهشگران، مردم و دانشگاهها با مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه پرداخته است. و در نهایت پژوهش حاضر بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی خواهد بود. جامعه آماری در این پژوهش، کارشناسان و مدیران بخشهای داخلی استفاده کننده از اینترنت، کارکنان در بخش برنامهریزی و کنترل، کارکنان و پژوهشگران (اعم از اساتید و دانشجویانی که در فعالیتهای پژوهشی شرکت دارند و همچنین اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مردم ( افراد جامعه) که به نحوی با دانشگاه در ارتباط هستند، و به طور مستقیم از شبکههای اجتماعی استفاده مینمایند. با توجه تعداد کل جامعه آماری (450 نفر)، که تعداد 95 نفر به عنوان کارکنان و افرادی که عضو باشگاه پژوهشگران جوان انتخاب شدند، و 112 نفر به عنوان افرادی که به نحوی با دانشگاه(مردم) در ارتباط هستند به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. که در مجموع حجم نمونه 207 نفر تعیین گردید. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه بسته (0-100) است در این پرسشنامه میزان آلفای کرونباخ کلی برابر با 886/0 است. در بخش آمار استنباطی، جهت تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS استفاده سده است. همچنین به منظور آزمون مجموعه روابط علت و معلولی متغیرهای تأثیرگذار بر ارتباطات و همچنین مؤلفههای مورد بررسی با استفاده از نرم افزار آموس، (AMOS20) معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها معادلسازی گردیده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است، فرضیههای سوم و هفتم، مبنی بر تأثیرگذاری تعاملات اجتماعی و ارتباطات احساسی بر ارتباطات پویا رد شده است که از این بین متغیر نیز، ارتباطات احساسی کمترین تأثیر را با ضریب 15/0 داشته است. همچنین نتایج ارتباط کلی دیگر متغیرهای پژوهش مبنی بر تأییدآنهاست که براساس رتبهبندی تعاملات اجتماعی بر حمایتهای اجتماعی بیشترین تأثیر را با 008/0 داشته است.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی آنچنان تاثیرگذار بودهاند که شکلهای ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانههای جدید تاثیر پذیرفته است(کایس و مایر، 2010: 116-111). مقدمه موضوع شبکههای اجتماعی مجازی از سال 2005 میلادی تاکنون اصلی ترین مشغله کاربران اینترنت در دنیا و ایران بوده است و به همین دلیل قوی ترین رسانه برخط در دنیا نامیده میشوند(هافمن[1]، 2009: 511-467). تکثر، تنوع محتوایی و قابلیتهای متعدد نرم افزاری و اینترنتی از ویژگی هایی است که موجب اقبال وسیع کاربران از این شبکهها شده است. قدرت برقراری نظام شبکهای میان دوستان و همفکران کاربران به صورت منظم از ویژگی این شبکهها است. امروزه عمدتا برای نامیدن پایگاه های اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آنها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراک گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروههایی بر اساس علایق مشترک با برخی دیگر از اعضای پایگاه را پیدا میکنند. آمار روز افزون بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی بیان کننده جذابیت های متعدد جوامع مجازی برای جذب کاربران اینترنت است(هابر[2]، 2007: 144-133). راهاندازی شبکههای اجتماعی جدید نیز خود نشان دهنده میزان علاقه کاربران از این فضا است. این شبکهها مکانی برای اشتراک گذاری عقیدهها و نظرهای کاربران است. تبادل نظر در باره ایدههای جدید در فضای مجازی برای کاربران با یکدیگر در کشورهای مختلف جهان از قابلیت شبکههای مجازی است(کارپنتر[3]، 2008: 166-143). رسانههای اجتماعی امروزه به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم تبدیل شدهاند. هم اکنون دانشگاه، با چالشهای متعددی نظیر گسترش کمی سریع، انفجار اطلاعات بویژه در عرصه علوم، تغییر رویکردها نسبت به دانشگاه در سایه تحولات اجتماعی، سیاسی، مشکلات عاطفی، روانی و خانوادگی غامض و … روبرو است(معینی علمداری، 1385: 119-113). تعامل عوامل مذکور و اثرگذاری آن بر دانشگاه و دانشجو مسئولیت متصدیان و سازمان های ذیربط در امر آموزش عالی را بسی دشوار مینماید. متأسفانه در سالهای اخیر مشکلات عاطفی و روانی و اجتماعی در میان دانشجویان روند صعودی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1398-07-06] [ 12:19:00 ب.ظ ]
|