اتخاذ راهکارهای بهبود رفتار و برخورد پلیس با گردشگران باعث افزایش جذب گردشگران خواهد شد.
کلید واژگان: اقدامات کنترلی، گردشگری، امنیت، جذب گردشگران، قزوین.
 
فهرست مطالب
عنوان                       صفحه
سپاس نامه.. ‌د
چکیده.. ‌ه
فصل اول: کلیات.. 3
1-1) مقدمه.. 3
1-2) طرح مسأله.. 5
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
1-4) اهداف تحقیق.. 7
1-4-1)هدف اصلی.. 7
1-4-2)اهداف فرعی.. 8
1-5)سؤالات تحقیق.. 8
1-5-1)سؤال اصلی تحقیق.. 8
1-5-2)سؤالات فرعی تحقیق.. 8
1-6)فرضیه های تحقیق.. 8
1-6-1)فرضیه اصلی.. 8
1-6-2)فرضیه های فرعی.. 8
1-7) قلمرو تحقیق.. 9
1-8) تعاریف نظری واژگان تخصصی.. 9
1-9) تعاریف عملیاتی واژگان تخصصی.. 11
1-10) خلاصه فصل 1. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی.. 14
2-1)مقدمه.. 14
2-2) مبانی نظری.. 15
2-2-1) مفاهیم امنیت.. 15
2-3)بررسی رویكردهای موجود در حوزه احساس امنیت.. 17
2-3-1) رویكرد سنتی.. 17
2-3-2) رویكرد اجتماعی.. 17
2-4) مرور ادبیات و نظریه های گردشگری و عوامل مؤثر بر جذب گردشگران   18
2-4-1) كاركردگرایی.. 18
2-4-2)كنش متقابل نمادی.. 18
2-4-3) روش شناسی مردمی.. 18
2-4-4) گردشگری.. 19
2-4-4-1) اهمیت گردشگری.. 19
2-4-4-2) عوامل موثر در گردشگری.. 20
2-4-4-3) اشكال مختلف گردشگر و گردشگری.. 21
2-4-5) مدل های گردشگری.. 22
2-4-5-1)مدل سیستمی گردشگری مقصد.. 27
2-4-5-2)مدل كارآفرینی و توسعه مقصد گردشگری.. 28
2-4-5-3) مدل باتلر چرخه زندگی مقصد.. 29
2-4-5-4)مدل عوامل کنترل درگردشگری.. 32
2-4-5-5) مدل لیپر.. 33
2-4-5-6) مدل گان.. 35
2-4-5-7) مدل بریونز، تجیدا و مورالس.. 37
2-4-5-8) دیدگاه هولدن.. 38
2-4-6) تقاضای گردشگری.. 40
2-4-7) عرضه.. 40
2-4-8) جاذبه ها.. 41
2-4-9) خدمات.. 41
2-4-10) حمل و نقل.. 42
2-4-11) اطلاع رسانی.. 42
2-4-12) پیشبرد فروش.. 42
2-4-13) گردشگری پایدار.. 43
2-5) امنیت و گردشگری.. 44
2-5-1) امنیت داخلی گردشگری در ایران.. 46
2-5-2) امنیت در گردشگری بین الملل.. 47
2-5-3) امنیت و صنعت گردشگری.. 48
2-6) تاریخچه گردشگری در ایران.. 50
2-6-1) تاریخچه برقراری امنیت گردشگری در ایران.. 56
2-7) قزوین و اماکن گردشگری.. 57
2-7-1) قلعه الموت.. 58
2-7-2) دریاچه اوان.. 60
2-7-3) کاخ چهلستون (عمارت کلاه فرنگی).. 61
2-7-4) حمام قجر وموزه مردم شناسی.. 62
2-8) نیروی انتظامی و امنیت.. 63
2-8-1) مدیریت انتظامی شهرستان قزوین.. 63
2-8-2) نیروی انتظامی و توریست.. 64
2-8-3) نیروی انتظامی.. 65
2-8-3-1)پلیس انتظامی.. 67
2-8-4)بخشنامه .. 67
2-9) امنیت، پلیس، گردشگری .. 68
2-10) پیشینه تحقیق و سوابق پژوهشی.. 70
2-11) چارچوب نظری تحقیق.. 75
2-11-1) ارائه مدل مفهومی.. 76
2-11-2) مدل تحلیلی تحقیق در یک نگاه.. 77
2-12) خلاصه فصل 2. 78
فصل سوم: روش شناسی.. 80
3-1)مقدمه:.. 80
3-2) نوع و روش تحقیق.. 81
3-3)جامعه و نمونه آماری.. 82
3-4) روش نمونه گیری.. 83
3-5)روش گردآوری اطلاعات.. 83
3-5-1)روش کتابخانه ای.. 84
3-5-2)روش میدانی.. 84
3-6)ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 84
3-6-1)پرسشنامه.. 84
3-6-2) مصاحبه.. 85
3-7) روشهای سنجش روایی  و  پایایی.. 85
3-8)روش های تحلیل داده ها.. 86
3-8-1)آمار توصیفی.. 86
3-8-2)آمار استنباطی.. 86
3-8-2-1)ضریب همبستگی پیرسون.. 86
3-8-2-2)آزمون كای اسكوور.. 87
3-8-2-3) تجزیه واریانس یک طرفه (ANOVA).. 88
3-9) خلاصه فصل 3. 88
فصل چهارم:نتایج پژوهش.. 90
4-1)تحلیل توصیفی داده ها.. 90
4-2) تحلیل استنباطی داده ها.. 95
4-3) خلاصه فصل 4. 106
فصل پنجم:  نتیجه گیری.. 108
5-1)مقدمه.. 108
5-2) نتیجه گیری.. 109
5-3)نتیجه گیری کلی:.. 111
5-4)محدودیتهای تحقیق.. 111
5-6) خلاصه فصل 5. 112
فهرست منابع و مآخذ.. 114
پیوست : پرسشنامه.. 122
Abstract 124
 
فهرست جداول
جدول 2-1: آمار ورود توریست های خارجی به ایران ……………………………………………………………………………………. 53
جدول 2-2:درآمد ارزی حاصل ازورودگردشگر خارجی به ایران……………………………………………………………………….54
جدول4- 1: نتایج بررسی تأثیر پایگاه های احداث شده پلیس در مکان های گردش………………………………………96
جدول 4-2: نتایج بررسی تأثیر گشت پلیس در مکان های گردشگری در جذب گردشگران…………………………..98
جدول 4-3: نتایج تأثیر بررسی رفتار و منش پلیس در جذب گردشگران………………………………………………………100
جدول4- 4:   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید نتایج بررسی تأثیر اقدامات حفاظتی و امنیتی پلیس در جذب گردشگران………………………………..103
جدول 4- 5: تجزیه واریانس اثر عوامل پنج­گانه مورد بررسی در جذب گردشگران……………………………………….105
جدول4- 6:  ماتریس کورلاسیون پیرسون پنج عامل مؤثر در جذب گردشگران……………………………………………105
 
فهرست نمودار ها
نمودار 2-1: طبقه بندی مدل های گردشگری…………………………………………………………………………………………………..24
نمودار 2-2: مدل سیستم های ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری ………………………………………..25
نمودار 2-3: مدل سیستمی گردشگری مقصد گان…………………………………………………………………………………………….26
نمودار 2-4:  مراحل چرخه عمر مقصدگردشگری………………………………………………………………………………………………27
نمودار 2-5: چرخه زندگی مقصد مدل باتلر ……………………………………………………………………………………………………..28
نمودار 2-6: عوامل اصلی توسعه ی گردشگری …………………………………………………………………………………………………32
نمودار 2-7: چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل………………………………………….33
نمودار 2-8: سیستم گردشگری…………………………………………………………………………………………………………………………34
نمودار 2-9:  سیستم  گردشگری………………………………………………………………………………………………………………………35
نمودار 2-10: دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس……………………………………………………………………………………………………37
نمودار 2-11: سیستم گردشگری……………………………………………………………………………………………………………………….38
نمودار 2-12: عناصر سیستم گردشگری …………………………………………………………………………………………………………..40
نمودار 2-13: روند ورود توریست های خارجی به ایران …………………………………………………………………………………..51
نمودار 2-14: مدل مفهومی اقدامات کنترلی پلیس انتظامی قزوین در جذب گردشگران……………………………….76
نمودار 4-1: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب داخلی یا خارجی بودن آنها………………………………90
نمودار 4- 2: توزیع فراوانی گردشگران خارجی مورد بررسی بر حسب ملیت آنها…………………………………………….91
نمودار 4-3: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب انگیزه گردشگری……………………………………………….92
نمودار 4-4: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب گروه سنی………………………………………………………….92
نمودار 4-5: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب مدرک تحصیلی…………………………………………………93
نمودار 4-6: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب دفعات مسافرت آنها به قزوین……………………………93
نمودار 4-7: توزیع فراوانی گردشگران مورد بررسی بر حسب محل بازدید قزوین…………………………………………….94
 
 

فصل اول: کلیات
1-1) مقدمه:
سفر و مسافرت از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. گرچه در گذشته هدف از سفرهای طولانی و پرخطر تنها به زیارت و تجارت محدود می‌شده، اما امروزه با گسترش سیستم حمل و نقل، افزایش درآمد مردم، پدیدآمدن زمان استراحت و فراغت و … این مهم امری جدایی ناپذیر از زندگی بشری مبدل گشته است. به طوری که امروزه هدف از سفر کردن بسیار تخصصی تر و پیچیده تر شده است. سفر همواره جایگاه خاصی در فرهنگ، تمدن و ادیان کشورهای مختلف و بخصوص ایران، با تمدن 7000 هزار ساله‌اش داشته است. فولکلور کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و چین و … پر است از افسانه‌ها، قهرمانان و آداب و رسومی که سفر نقشی کلیدی را در آن ایفا می‌نماید. در فرهنگ ایرانی – اسلامی ما نیز به طور مستقیم به فواید سفر اشاره شده است. بسیاری از ادیبان، فلاسفه و دانشمندان تمدن ما، به بررسی اثرات روحی و روانی سفر پرداخته‌اند و آن را در پدید آمدن نگرشی نو نسبت به دنیا اطراف موثر می‌دانند. انبوه سفرنامه‌ها و زندگی‌نامه‌ها نشانگر این موضوع است. آری! بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.
طبق پیش بینی هایی که [1]WTO تا سال 2020 انجام داده است گردشگرهای موجود در سبد جهانی عاید کشورهایی خواهد شد که بسترهای لازم از جمله امنیت و خدمات را در بهترین شکل موجود آماده کرده اند و براساس آمار منتشر شده توسط این سازمان ، تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد گردشگران در سراسر دنیا به رقمی حدود 16 میلیارد نفر خواهد رسید. این امر نشان دهنده گسترش روزافزون صنعت گردشگری است. به طوری که هم اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب می آید و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۰ میلادی با پشت سر گذاشتن این دو، به بزرگ ترین صنعت دنیا تبدیل شود. كشورمان ایران به عنوان یكی از كشورهای مستعد در زمینه صنعت گردشگری مورد توجه گردشگران سایر كشورها می باشد و توسعه گردشگری در کشورمان نیازمند یک نظام مدیریتی جهادی و خستگی ناپذیر است. در زمینه سرمایه گذاری نیز صاحبان سرمایه و سرمایه گذاران بین المللی در این صنعت نیز توجه ویژه ای به ایران دارند ولی چرا رشد این صنعت در كشورمان بسیار كند و نامحسوس است؟
جهانگردی از مهمترین فعالیت های انسان معاصر است كه همراه با به وجود آوردن تغییراتی شگرف در سیمای زمین، تحولاتی بنیادی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب ورسوم به وجود آورده است. بررسی وضعیت نواحی و سرزمین هایی كه همه ساله و در فصل های مختلف مورد بازدید جهانگردان قرار می گیرند نشان می دهد تغییرات ناشی از جهانگردی در آنها بسیار چشم گیرتر و مهم تر از تغییراتی است كه ناشی از گسترش سایر فعالیت های اقتصادی است. به طور نمونه تجهیزات مورد نیاز جهانگردان نظیر مهمانسراها، رستوران ها و مكان های تفریحی كه در كرانه های دریاها، نواحی كوهستانی، مناطق جنگلی و در اطراف چشمه های آب گرم معدنی تاسیس شده اند، گویای نقش و تاثیر جهانگردی در دگرگون ساختن چهره زمین است (محلاتی1380: 15) صنعت گردشگری پس از اتمام جنگ جهانی دوم( 1950 )، با گسترش شهر نشینی، كاهش ساعات كار، توسعه روز افزون راه ها و شبكه های حمل و نقل، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و اصلاح قوانین و مقرارت تحو لی شگرف یافت، بطوریكه امروزه گردشگری به یك پدیده و از نمادهای عصر تمدن تبدیل شده است (لانكوار1381 ). به علت ویژگی های منحصر به فرد گردشگری، این صنعت از سوی دانشمندان و صاحبنظران به صادرات پنهان و صنعت بدون دود شهرت یافته است. این صنعت در سال های اخیر در رشته های مطرح اقتصادی جهان بعد از نفت و خود روسازی مقام سوم را دارا بوده و بر اساس پیش بینی محققان تا سال 2015 ، به عنوان بزرگترین صنعت و فعالیت اقتصادی جهان در خواهد آمد. به نظر می رسد كشورهای صاحب نفت و كشورهایی كه تنها یك منبع درآمد در اختیار دارند باید به صنعت گردشگری اهمیت داده و به راحتی از آن عبور ننمایند چرا كه عامل بسیار مهمی در تنوع درآمد آنهاست. كشور ایران با پیشینه تمدنی كهن و جاذب ههای متنوع تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی هنوز از مزایای این صنعت در جایگاه و سهم متناسب با خود استفاده نكرده است و با وجود اینكه در تمامی برنامه های توسعه سال های اخیر، به رهایی از اقتصاد تك محصولی متكی بر صادرات نفت تأكید شده، ولی در مقام عمل موفقیتی در این زمینه بدست نیاورده است. رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران به عنوان یكی از راهكارهای رهایی از اقتصاد تك محصولی و متنوع سازی منابع درآمد كشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران كشور قرار گیرد(صیدایی و هدایتی مقدم 1389: 99) از آنجایی که عوامل مختلف در جذب گردشگران موثر می باشد در این میان پژوهش حاضر به بررسی نقش امنیت در جذب گردشگران می پردازد و سعی دارد با بررسی اقدامات کنترلی پلیس در حیطه جذب گردشگران نقاط ضعف و قوت این سازمان را در حیطه مذکور شناسایی کرده و با ارایه راهکارهایی مشکلات موجود را حل نموده، باشد که چراغ راهی برای مدیران و پرسنل این سازمان باشد.

1-2) طرح مسأله:
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه 10 جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را داراست با این وجود از لحاظ بهره برداری از این منابع در جایگاه مطلوبی قرار نگرفته است. در حالی كه سهم ایران با وجود رتبه ممتازش در جاذبه های جهانگردی از درآمد گردشگری جهان حتی به یك درصد هم نمی رسد. یکی از نهادهایی که در این زمینه می­تواند بسیار موثر باشد نیروی انتظامی است که می تواند با افزایش امنیت ، مدیریت و… آرامش را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.
صنعت گردشگری و مقوله امنیت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، در این میان نقش نیروی انتظامی به عنوان متولی امر تامین و توسعه امنیت بیشتر از سایر نهادها است. گردشگری تنها در پرتو توسعه امنیت محقق می گردد. توسعه صنعت گردشگری در هر كشور نشان از ثبات امنیت ملی در آن كشور است و نیز زمانی گردشگری در كشور رونق می یابد كه توجه دولت آن برای تأمین امنیت گردشگران بیشتر شده باشد.در حال حاضر در كشور ما لزوم توجه به توسعه و تامین امنیت در این صنعت بیش از پیش احساس می شود.
جرائم یكی از شاخص‌ترین فاكتورهای امنیت زدا برای گردشگران می‌باشد و هرگونه حادثه و بروز ناامنی زیانهای جبران ناپذیری را بر این صنعت وارد می‌سازد. در ایران، مشخص شده كه بیشتر جرائم علیه گردشگران طبق نظر كارشناسان نیروی انتظامی تقریباً 90% از جرائم مربوط به جرائم حرز از قبیل كیف‌قاپی، سرقت و بقیه مربوط به تعارض­های جنسی و جرائمی از قبیل گروگانگیری و سرقت مسلحانه است. در نتیجه برای دستیابی به امنیت گردشگری در ایران همكاری و سیاست‌گذاری‌های بخش‌های مرتبط با یكدیگر ضرورت دارد. با راهكارهایی برای بهبود امنیت گردشگران و پیشگیری و كنترل و كشف جرایم توسط نیروی انتظامی و حضور پلیس گردشگر بطور نامحسوس و آموزش بخش‌های مرتبط با گردشگران مانند راهنمایان تور، شركت‌های خدمات مسافربری و اطلاع‌رسانی در مورد مسائل امنیتی به گردشگران و مردم بومی، مدیریت بحران برای پیشگیری و كنترل جرائم ، اعتمادسازی برای خنثی كردن تبلیغات منفی و راهكارهایی برای بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیك و تصادفات شهری، می‌توان وقوع حوادث امنیتی و جرایم علیه گردشگران را به حداقل رسانده و برای آنكه صنعت گردشگری در ایران سهم واقعی خود را از بازارهای جهانی بدست آورد و از سود سرشار آن بهره‌مند شود نیازمند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...