ساختاراداری نیستند امّا با تغییرات اعمال شده در اثرفرآیندمحورشدن سازمان ها می توان شرایط برای شکل گیری سرمایه اجتماعی وتقویت آن را مساعدتر کنند ( زارعی و  چاقویی ؛  2009 :  7) . با فرآیندمحورشدن سازمان ، پرسنل جایگاه خود را درسازمان به روشنی تشخیص می دهند و به خوبی درک خواهند نمودکه برای  پیش برد نقششان درآن فرآیند ملزم به برقراری ارتباط با سایر واحدها می باشند .فرآیندمحوری سازمان باعث منعطف نمودن روابط بین افراد می شود ، پرسنل در چنین ساختارمنعطفی به دلیل آزاد شدن از قید دستورالعمل های پیچیده اداری راحت تر نقش و هویت اجتماعی خود را شکل می دهدو همان طور که می دانیم  مهمترین عنصر شکل دهی یک پیوند دو طرفه اجتماعی اعتماد می باشد که عامل اصلی دسترسی افراد به منابع از طریق شبکه ارتباطات نیز می باشد با شکل گیری دقیق فرآیندها در سازمان ، احساس تعلق و شراکت خاصی برای آن فرد ایجاد خواهدشد ، این احساس شراکت و تعلق زمینه ساز شکل گیری اعتماد در فرد نسبت به افراد حاضر در آن فرآیند شده وشکل گیری تعاملات را تسهیل و تقویت می نماید .با فرآیند محور شدن سازمان پایبندی و تعهد مشترکی بین تمامی اعضای سازمان در جهت ا

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

رائه خدمات به مشتریان ایجاد می شود . این تعهد مشترک باعث شکل گیری الگوی تفکر و تفسیری مشترک بین اعضا خواهد شد و تقویت سرمایه اجتماعی می شود. در سازمان های فرآیندمحور توجه به محیط از جایگاه بالایی برخوردار است . این توجه به محیط و ارتباط با سایر اجزای آن باعث تقویت ارتباطات  برون سازمانی و  شکل  گیری سرمایه اجتماعی بیرونی  خواهد  شد( ;  2000 : 239-240 Armistead   &  Liewellyn) .

 

2-1-4-3 تاثیر ویژگی فردی بر سرمایه اجتماعی

فوکویاما[1] یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سرمایه اجتماعی افراد را عواملی مثل دینداری ، تعهدات فرهنگی و تعلقات تاریخی می داند . که در ادامه به تشریح این ابعاد خواهیم پرداخت ( شجاعی زند؛ 1384 :  36 ) . هم چنین تاثیر آموزش بر سرمایه اجتماعی  نیز بیان می گردد.

گلارک و استارک[2]    5  بعد را مرتبط با دینداری بر شمرده اند ، که به شرح زیر می باشد :

1-بعد اعتقادی یا باور دینی : این بعدعبارت است از ایده ها و نگرش هایی که انتظار می رود پیروان یک دین به آن اعتقاد داشته باشند.

2-بعد مناسکی و اعمال دینی :  این بعد شامل اعمالی است که انتظار می رود پیروان یک دین آنها را به جا آورند.

3- بعد عاطفی : این بعد ناطر به عواطف و احساسات پیروان یک دین به وجود ربوبی است.

4- بعد فکری : این بعد مشتمل بر اطلاعات و دانسته های بنیادی در مورد معتقدات هر دین است.

5-بعد پیامدی : این بعد ناظر بر تاثیر و انعکاس دین در رفتارهای روزانه است (کتابی ؛  گنجی ؛  احمدی ؛  معصومی ؛  1383 :  177) .

ب) عوامل فرهنگی ( تعهدی ) : تعهد دینی مجموعه ای از عناصر شناختی نمادین و عملی است که میراث سنتی خاص را تشکیل می دهد که با نظام اعتقدات مرتبط اند و نظایر آن عناصر بعد فرهنگی هویت است . بعد فرهنگی ، نگرش مثبت به میراث فرهنگی ، مذهبی داشتن و تلاش برای حفظ و نگهداری آن است.

ج)  عوامل تاریخی (تعلقی ) : منظور از آن آگاهی و کسب دانش نسبت به پیشینه تاریخی و احساس تعلق خاطر و دلبستگی بدان است (نعمت اللهی ؛ فرج الهی ؛   میرجلیلی ؛  مومنی فرد ؛ 1392 :  185) .

 

سازمانها برای سازگاری با تغییرات شتابان محیطی و در جهت رشد و توسعه سازمان لازم است به طور مداوم سطح دانش، تعهد، وفاداری ، بینش ، مهارت و ارزش مداری کارکنان افزایش دهند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...