2-2-8-فرضیات
فرضیه : قضیه‌ای است که رابطه میان دو عبارت را پیش‌بینی می‌کند که بر حسب مورد ممکن است مفاهیم یا پدیده‌ها باشند بنابراین یک فرضیه قضیه‌ای موقتی است( کیوی،1382؛126)و یک فرضیه هیچ‌گاه اثبات یا ابطال نمی‌شود بلکه براساس داده‌های بدست آمده فقط تایید می‌شود. فرضیه‌ها به طور منطقی محتمل‌اند و شواهد بهتری محقق را قادر می‌سازد تا نتیجه‌بگیرد که تبیین از نظر احتمالی صحیح است و بطور منطقی می‌توان آنها را قبول کرد(‌بازرگان، 1377؛37) .
نتایج بررسی‌ها و تحقیقات درنقاط مختلف دنیا به ما می‌گوید که سرمایه اجتماعی، با کاهش فقر در جامعه و بهبود وضع سلامت، کاهش مرگ و میر، جنایت، احساس خوشبختی ارتباط دارد. بنابراین از آنجایی که کیفیت زندگی به عنوان یکی از نتایج توسعه تلقی می‌شود در این تحقیق فرض بر این است که میان سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی ارتباط مثبتی وجود دارد. لذا فرضیات مدنظر عبارتنداز:
فرضیه اصلی:
- بین میزان سرمایه اجتماعی و میزان کیفیت زندگی کارکنان رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد.
فرضیات فرعی:
- بین میزان اعتماد اجتماعی و میزان کیفیت زندگی کارکنان رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد.
- بین میزان مشارکت احتماعی و میزان کیفیت زندگی کارکنان رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد.
- بین میزان شبکه‌های اجتماعی و میزان کیفیت زندگی کارکنان رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد.
- بین ویژگی‌های فردی( سن، جنس، تحصیلات ،وضعیت تاهل) کارکنان و میزان کیفیت زندگی آنها ارتباط وجود دارد.
- بین ویژگی‌های خانوادگی کارکنان(شغل همسر، تحصیلات همسر، درآمد خانواده) و میزان کیفیت آنان ارتباط وجود دارد.
- بین ویژگی‌های شغلی کارکنان(اعم از استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی) و میزان کیفیت زندگی آنان رابطه وجود دارد.

فصل سوم
روش شناسی

3- مقدمه
منظور از روش تحقیق، روش انجام تحقیق است که مشخص می‌کند محقق برای بررسی موضوع از چه روشی استفاده می‌کند. به طور کلی روش های تحقیق مختلفی نظیر روش تحقیق علی، همبستگی، پس‌رویدادی، توصیفی، تاریخی و موردی وجود دارد که مورد استفاده هر کدام از این روشها متفاوت می‌باشد (حافظ نیا، 1383: 43) انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، فرض یا فرضهای تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد. در این مرحله محقق بایستی معلوم دارد که برای مسأله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است (نادری، 1383؛ 39) دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می‌یابد نه موضوع تحقیق (خاکی، 1383؛ 128).
باتوجه به موضوع مورد بررسی، روش انجام این تحقیق در بخش نظری، کتابخانه‌ای و در بخش عملی، پیمایشی می‌باشد. نوع پژوهش پیمایش بر ساختن فرضیه و آزمون آن و تحصیل روابط بین متغیرهای دستکاری نشده توجه دارد. این نوع پژوهش بر خلاف روش آزمایشی یا تجربی است که در آن متغیرها با ملاحظه پژوهشگر به دقت تنظیم و دستکاری می شوند. پژوهش پیمایشی متغیرهایی را انتخاب می کند که هم اکنون یا قبلاً وجود داشته اند. تحقیق پیمایشی با انتخاب و مطالعه نمونه های منتخب از جامعه ای کلی به بررسی میزان شیوع، توزیع و روابط متقابل متغیرهای فردی و اجتماعی می پردازد(کرلینجر،65:1376و دواس،15:1380). در شیوه میدانی از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده همراه با مشارکت استفاده خواهد شد. روش پیمایش ازجمله روش‌های کمی درتحقیقات اجتماعی می‌باشد. به طوری که پس از پاسخگویی به سوألات پرسشنامه و با استخراج وتحلیل داده‌های حاصل از آن نتایج به صورتی دقیق و روشن ارائه می‌شود.

3-1- روش های جمع‌ آوری اطلاعات(اسنادی و پرسشنامه)
مهمترین روش های گرد آوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح می باشد:
الف)مطالعات کتابخانه ای :که جهت گرد آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق از منابع کتابخانهای و مقالات استفاده شده است.
ب)تحقیقات میدانی: به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل،از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است.
3-2-جامعه آماری
جامعه مورد مطالعه عبارتست ازکلیه کارکنان ثبت احوال مازندران اعم از کارکنان اداره کل، ادارات تابعه (بر اساس فهرست استخراج شده از واحد اداری اداره کل ثبت احوال مازندران) که در زمان گرد آوری اطلاعات (دی ماه 1391)بر حسب نوع استخدام-ااعم از رسمی ،پیمانی و قراردادی- مشغول به فعالیت می باشند.
3-3-واحد تحلیل
واحد تحلیل عبارتست از فرد ،گروه، طبقه یا هر پدیده اجتماعی و موضوعی که ویژگی های آن مورد بررسی قرار می گیرد . در این تحقیق واحد تحلیل فرد یعنی‌یک کارمند اداره ثبت احوال در استان مازندران می باشد.

3-4-حجم نمونه و روش نمونه گیری
براساس استعلام بعمل آمده از واحد اداری اداره کل ثبت احوال مازندران تعداد کل کارکنان در سطح استان بر حسب جدول ذیل 266 نفر اعلام گشته لذا با توجه به تعداد محدود جامعه آماری بجای نمونه گیری از روش کل شماری یا سر شماری استفاده گشته بدین صورت که تعداد کل جامعه مورد مطالعه بعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شده اند.

ردیف محل خدمت تعداد شاغلین رسمی پیمانی قراردادی مرد زن

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...