پایان نامه رشته مدیریت
با موضوع :
اولویت بندی روش های کاهش انرژی مصرفی در صنایع فولاد مبارکه
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
بیان مسئله
اصلاح قیمت حامل های انرژی از حساسیت بالایی در اقتصاد کشور به خصوص بخش صنعت برخوردار است.
صنعت فولاد از جمله صنایع انرژی بر، سرمایه بر و نیازمند تکنولوژی بالا میباشد که سهم بالای انرژی در تولید آن (حدود 8 درصد) سبب میشود که افزایش قیمت حامل های انرژی، قیمت تمام شده تولید و فروش محصول را تحت تاثیر قرار دهد. لذا به علت وجود ارتباطات پیشین و پسین این صنعت با سایر صنایع تغییر فولاد آثار مهمی بر سایر بخش های اقتصادی و صنعتی نیز خواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان خواهد داد که در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی آثار مستقیم این سیاست بر هزینه تمام شده صنعت فولاد در هر سال به صورت مشروط قابل تحمل خواهد بود.
دلیل مشروط بودن امر این است که اگر بسته سیاستی غیر قیمتی مانند اصلاح فرآیند، بهبود تکنولوژی تولید و اصلاح الگوی مصرف انرژی در واحد های صنعتی همزمان و به موازات سیاست قیمتی به کار گرفته نشود، به دلیل انباشت آثار تجمعی افزایش قیمت حامل های انرژی احتمال ورشکستگی و تعطیلی واحدهای صنعتی کشور وجود دارد.صنعت فولاد به دلیل دارا بودن حلقه های اتصال پیشین و پسین، اشتغالزایی، دیر بازده بودن سرمایه گذاری به عنوان صنایع زیر بنایی شناخته شده است.
همچنین این صنعت به عنوان یکی از پایه های اقتصادی هر کشور تلقی میشود، از این رو در بسیاری از مطالعات مصرف سرانه فولاد یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور محسوب میشود. در کشور ما به دلیل وجود منابع فراوان زیرزمینی، کانی های فلزی و انرژی ارزان اهمیت استخراج و تولید فولاد را بیش از پیش روشن میکند.
در فرآیند تولید فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ و حامل های انرژی مانند برق و گاز از جمله عوامل اصلی تولید به شمار می آیند. به علت وجود معدن زغال سنگ در ایران و همچنین قیمت پایین حامل های انرژی مانند برق و گاز به دلیل پرداخت یارانه های سنگین دولت بابت آنها، در ایران تولید فولاد دارای مزیت نسبی است و تولید آن توجیه اقتصادی دارد.با توجه به تنوع گسترده کاربرد فولاد در اکثر صنایع مانند لوله پروفیل، خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع فلزی و …… دارد.
همچنین به واسطه بالا بودن سهم مصرف انرژی در قیمت تمام شده فولاد، این صنعت جزو صنایع انرژی بر
محسوب میشود. بنابراین اتخاذ سیاست افزایش قیمت حامل های انرژی آثاری را بر هزینه تمام شده صنعت فولاد خواهد داشت. در راستای سیاست هدفمند سازی یارانه ها، دو سناریو مطرح میشود. اولین سناریو افزایش یکباره قیمت در مدت زمان کوتاه که همان سیاست قیمتی است. سناریو دوم افزایش تدریجی قیمت و اجرای سیاست غیر قیمتی.
بر اساس سناریو اول اگر دولت اصلاح قیمت حامل های انرژی را ب   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید ه صورت یکباره و در طول یکسال (با شیب تند) انجام دهد، پیامدهای مستقیم احتمالی آن ، افزایش شدید هزینه تمام شده در بخش صنعت کشور است که در کوتاه مدت غیر قابل جبران خواهد بود. بطوریکه هزینه تمام شده صنعت سیمان بطور مستقیم بیش از 276 درصد و هزینه تمام شده آلومینیوم و فولاد به ترتیب بیش از 87 و 65 درصد افزایش مییابد.(مرکز پژوهش های مجلس)
در سناریو دوم فرض شود که افزایش قیمت ها بصورت تدریجی و ظرف مدت 5 سال صورت گیرد. همچنین اتخاذ بسته سیاست غیر قیمتی به خصوص ایجاد بسترهای لازم جهت اصلاح فرآیند و بهبود تکنولوژی در صنایع انرژی بر میتواند از افزایش شدید و یکباره قیمت کالاهای صنعتی جلوگیری کند.این سناریو سبب افزایش هزینه تمام شده فولاد به میزان 4 درصد میشود. (مرکز پژوهش های مجلس)
بر این اساس، با به کار گیری سیاست های غیر قیمتی و قیمتی حامل های انرژی که سهم عمده ای از قیمت تمام شده فولاد را تشکیل میدهند، میتوان مزیت دوباره تولید این محصول را حفظ کرد.
مجتمع فولاد مبارکه تقریبا نیمی از محصول فولاد کشور را تولید میکند. روش تولید این مجتمع کوره قوس الکتریکی است،این روش از مرسوم ترین و اقتصادی ترین روشهای تولید فولاد در جهان است که کشورهای عمده 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...