دانلود پایان نامه ارشد : رابطه مؤلفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی در هیئتهای ورزشی استان کرمان |
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق. 6
1-4- اهداف پژوهش. 8
1-4-1 هدف کلی. 8
1-4-2 اهداف اختصاصی. 8
1-5- فرضیه های تحقیق. 9
6-1- محدودیت های تحقیق. 9
1-7- پیشفرضهای تحقیق. 9
1-8- قلمرو تحقیق. 9
1-9- تعریف واژهها و اصطلاحات تحقیق. 10
1-9-1 تعریف مفهومی واژههای تحقیق. 10
1-9-2 تعریف عملیاتی واژههای تحقیق. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 12
2-2- هیئتهای ورزشی. 12
2-2-1 تعریف هیئت. 12
2-2-2 وظایف هیئت. 13
2-2-3 ارکان هیئت. 13
2-2-3-1 ترکیب مجمع. 14
2-2-3-1-1 وظایف مجمع. 14
2-2-3-2 ترکیب هیئت رئیسه. 14
2-2-3-2-1 وظایف هیئت رئیسه. 15
2-2-3-3 رئیس هیئت. 15
2-2-3-3-1 وظایف رئیس هیئت. 15
2-2-3-4 وظایف نایب رئیس هیئت رئیس. 16
2-2-3-5 وظایف دبیر هیئت. 16
2-2-3-6 درآمد و هزینههای هیئت استان. 16
2-2-4 هیئت شهرستانها و شهرها. 17
2-3- مدیریت دانش. 17
2-3-1 تعاریف مدیریت دانش. 18
2-3-2 انواع دانش. 19
2-3-3 سیستم های مدیریت دانش. 20
2-3-4 اهمیت مدیریت دانش. 21
2-3-5 کارکرد مدیریت دانش. 21
2-3-6 مراحل مدیریت دانش. 22
2-3-7 مدلهای دانش و مدیریت دانش. 22
2-3-7-1 مدل مفهومی مدیریت دانش. 23
2-3-7-2 مدل حلزونی دانش. 23
2-3-7-3 الگوی هفتگانه مدیریت دانش. 24
2-3-8 مدل نیومن در مدیریت دانش. 26
2-3-8-1 خلق و اکتساب دانش. 26
2-3-8-2 تسهیم دانش. 26
2-3-8-3 سازماندهی و ذخیرهسازی دانش. 27
2-3-8-4 کاربرد دانش. 27
2-3-9 ابزارهای مدیریت دانش. 29
2-3-9-1 ابزار سازماندهی دانش. 29
2-3-9-2 ابزار اخذ دانش. 29
2-3-9-3 ابزار ارزیابی دانش. 29
2-3-9-4 بزار تسهیم دانش. 30
2-3-9-5 ابزار ذخیرهسازی و ارائه دانش. 30
2-4- هوش سازمانی. 31
2-4-1 تعاریف هوش سازمانی. 32
2-4-2 مؤلفههای هوش سازمانی. 33
2-4-2-1 بینش راهبردی. 33
2-4-2-2 سرنوشت مشترك. 34
2-4-2-3 تغییرگرایی. 34
2-4-2-4 روحیة سازمانی. 34
2-4-2-5 اتحاد و توافق. 34
2-4-2-6 عملكرد سازمانی. 35
2-4-2-7 فناوری اطلاعات و ارتباطات. 35
2-4-3 دیدگاههای هوش سازمانی. 35
2-4-3-1 هوش سازمانی از دیدگاه ماتسودا. 35
2-4-3-2 هوش سازمانی از دیدگاه ویلیام هلال. 35
2-4-3-3 هوش سازمانی از دیدگاه مكمستر. 36
2-4-3-4 هوش سازمانی از دیدگاه کارل آلبرخت. 36
2-4-3-5 دیدگاه معرفت شناختی. 37
2-4-4 چهار توانمندساز کلیدی هوش سازمانی. 37
2-4-4-1 رهبران فکری. 38
2-4-4-2 انجمن های ذینفع. 38
2-4-4-3 ادهوکراسی. 38
2-4-4-4 سکوی دانش. 38
2-4-5 دلایل استفاده از هوش سازمانی در سازمان ها. 39
2-5- پیشینه تحقیق. 39
2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 39
2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 46
2-6 جمع بندی. 51
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 54
3-2- روش تحقیق. 54
3-3- جامعه آماری. 54
3-4- نمونه آماری. 54
3-5- روش جمعآوری دادهها. 55
3-6- متغیرهای تحقیق. 55
3-7- روش و ابزار گردآوری دادهها. 55
3-8- روشهای آماری تحقیق. 56
فصل چهارم: تحلیل یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه. 58
4-2- یافتههای پژوهش. 58
4-2-1 یافتههای توصیفی. 58
4-2-2 بررسی فرضیه پژوهش. 61
4-2-2-1 فرضیه اول. 61
4-2-2-2 فرضیه دوم. 62
4-2-2-3 فرضیه سوم. 62
4-2-2-4 فرضیه چهارم. 63
4-2-2-5 فرضیه پنجم. 63
4-2-2-6 فرضیه ششم. 64
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه. 67
5-2- خلاصه تحقیق. 67
5-3- بحث و نتیجهگیری. 69
5-4- پیشنهادهای تحقیق. 77
5-4-1 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق. 77
5-4-2 پیشنهادهایی برای محققان دیگر. 78
منابع و مآخذ. 79
فهرست منابع فارسی. 79
فهرست منابع لاتین. 82
پیوست ها. 84
پیوست الف) پرسشنامه هوش سازمانی. 84
پیوست ب) پرسشنامه مدیریت دانش. 87
چکیده انگلیسی. 87
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول4-1: یافتههای توصیفی مربوط به نمرات متغیرهای تحقیق 60
جدول 4-2: یافتههای مربوط به ارتباط بین خلق و اکتساب دانش و هوش سازمانی. 60
جدول 4-3: یافتههای مربوط به ارتباط بین تسهیم دانش و هوش سازمانی 61
جدول 4-4: یافتههای مربوط به ارتباط بین سازماندهی و ذخیره سازی اطلاعات و هوش سازمانی. 61
جدول 4-5: یافتههای مربوط به ارتباط بین کاربرد دانش و هوش سازمانی 62
جدول 4-6: یافتههای مربوط به ارتباط بین مدیریت دانش و هوش سازمانی 62
جدول 4-7: یافتههای مربوط به آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره 63
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار 4-1: نتایج توصیفی مربوط به جنسیت شرکت کنندگان. 57
نمودار 4-2: نتایج توصیفی مربوط به وضعیت تأهل شرکت کنندگان 58
نمودار 4-3: نتایج توصیفی مربوط به رشته تحصیلی شرکت کنندگان 58
نمودار 4-4: نتایج توصیفی مربوط به دامنه سنی شرکت کنندگان 59
نمودار 4-5: نتایج توصیفی مربوط به سطح تحصیلی شرکت کنندگان 59
نمودار 4-6: یافتههای مربوط به آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره 64
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
شکل 2-1: چرخه سیستم مدیریت دانش. 20
شکل 2-2: مدل حلزونی مدیریت دانش. 24
شکل2-3 : الگوی هفت گانه مدیریت دانش. 24
شکل 2-4: مؤلفههای هوش سازمانی. 33
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی در کارکنان هیئتهای ورزشی استان کرمان بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان هیئتهای ورزشی استان کرمان(120نفر) تشکیل میدادند، که نمونه این تحقیق نیز برابر با کل جامعه (کل شمار) بود. از بین پرسشنامه های توزیع شده تعداد 114 پرسشنامه برگشت داده شد. برای سنجش میزان مدیریت دانش نمونههای تحقیق از پرسشنامه مدیریت دانش با الگوگیری از کار خامدا (خامدا، 1388) استفاده شد. این پرسشنامه نیز دارای چهار قسمت خلق و اکتساب دانش، تسهیم دانش، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و کاربرد دانش بود. بعلاوه برای سنجش و اندازه گیری میزان هوش سازمانی از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2003) که شامل 36 سؤال است و هوش سازمانی کل و هفت مؤلفه آن را مورد سنجش قرار می دهد، استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت دانش(89/0) و برای پرسشنامه هوش سازمانی (90/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین مدیریت دانش و همچنین مؤلفههای آن با هوش سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. بهعلاوه نتایج آزمون رگرسیون نشان داد، مدیریت دانش میتواند پیش بین مناسبی برای هوش سازمانی باشد. استفاده از هوش سازمانی میتواند قدرت رقابت پذیری یك سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان ها متمایز نماید، که یکی از این عوامل میتواند ارتقاء مدیریت دانش در سازمان باشد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، هوش سازمانی، هیئتهای ورزشی
مقدمه
فناوریهای نوین با سرعتی سرسامآور در حال پیشرفت هستند، به طوری كه جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیربه دنبال ترفندهایی میگردند كه بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین كنند. سازمانها باید بپذیرند كه فلسفه حیاتشان تغییركرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمیباشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا كه امروزه كمتر شركتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی كسب و كار میكند و برای اینكه بتواند پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید به سختی و با مهارت بسیـار بتـواند یك قدم از آنها پیش گرفت، میبایستی به قواعد بازی كاملاً مسلط بوده تا شاید روزی بتوان خود یك قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فناوریها وابزارهای جدید در كسب و كار یك الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شود (باقری 1389، 5).
یكی از ابزارهای بینظیر و جدید به منظور بقا در میان رقبای خویش استفاده از هوش سازمان میباشد. هوش سازمانی به عنوان راهبردی مهم و ضروری برای حفظ مزیت رقابتی سازمانها و صنایع توسعه یافته و به عنوان یك ضرورت برای دستیابی به بهرهوری بیشتر در سازمانها و صنایع كوچك و بزرگ مطرح شده است. شناسایی هوش سازمانی این امکان را به سازمان میدهد که بتواند نیاز به تغییرات را تشخیص دهد و امکان بهینه سازی فرآیند و بهبود عملکرد خود و زیر مجموعه وابسته را فراهم سازد و با به کارگیری راه حلهای هوش سازمانی می تواند میزان تعهد کارکنان نسبت به سازمان را افزایش داده و زمینه مناسبی جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه کارکنان و افزایش بهرهوری در سازمان را فراهم نمایند. بررسی های محققان نشان داده است که هوش سازمانی تحت تأثیر یک سری عوامل تعیینکننده مانند مدیریت دانش، فرهنگ، استراتژیهای سازمانی و ساختار سازمانی میباشد، که توجه به آنها میتواند گامی مهم در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی و افزایش هوش سازمانی در سازمان باشد (کهنسال 1388، 12).
همانگونه که بیان شد یکی از عوامل مؤثر و تأثیرگذار بر هوش سازمانی، مدیریت دانش میباشد.
مدیریت دانش از طریق اطلاعات و دانش به برنامه ریزی، هدایت و تصمیمگیری صحیح درسازمان كمك میكند. دانش میتواند در سازمان توزیع شود و مهمتر آنكه برای اتخاذ تصمیمات مناسب باشد و از این طریق منجر به كسب رقابتی برای سازمان گردد و در نهایت میزان هوش سازمانی را به صورت چشمگیر افزایش دهد .
هوش سازمانی سبب میشود كه سازمانها آگاهتر در بازار رقابتی ظاهر شوند و همانند انسانها كه از طریق هوش خود با محیط به ارتباط میپردازد و از دانش وتجربه خود برای حل مشكلات استفاده میكنند. سازمانها نیز در كسب و كار از طریق ابزارها، چهارچوبها و روشهای هوش سازمانی به صورت هوشمندانه به تطبیق با محیط، حل مشكلات، كاهش هزینهها و افزایش سود میپردازد. سرمایهگذاری در این زمینه سبب كسب مزیت رقابتی برای سازمان میشود. از سوی دیگر مدیریت دانش به عنوان فرآیندی منسجم دانش ضمنی و صریح را برای نیل به این هوشمندی فراهم میسازد واین تعامل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم حاصل میگردد. مدیریت دانش از طریق گامهای خود به صورت متمایز با چرخه هوشمندی سازمان ارتباط برقرار میكند و از طریق ایجاد و كسب دانش به هدایت و برنامهریزی بهتر و دقیقتر هوشمندی كمك میكند. در این مسیر، دانش صریح از كل سازمان گردآوری و در اختیار برنامه ریزان و هدایتگران سازمانی قرار میگیرد. این دانش میتوان در قالب الكترونیكی به عنوان ورودی برای ابزارهای سازمان باهوش مورد
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 10:28:00 ب.ظ ]
|