دانلود پایان نامه ارشد : رابطه تبلیغات شرکت، اعتماد و احساس به برند مشتریان بر میزان فروش بیمه عمر |
1-1- مقدمه:. 3
1-2- بیان مسئله:. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق:. 6
1-4- اهداف تحقیق:. 7
1-4-1- اهداف اصلی:. 7
1-4-2 اهداف فرعی تحقیق:. 7
1-5- سوالات تحقیق:. 8
1-5-1- سوالات اصلی:. 8
1-5-2- سوالات فرعی تحقیق:. 8
1-6-فرضیه اصلی:. 8
1-7-فرضیه های فرعی:. 8
1-8-تعریف واژهها و اصطلاحات تحقیق:. 9
1-8-1- احساس نسبت به برند:. 9
1-8-2-اعتماد به برند:. 9
1-8-3-ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت:. 9
1-8-5-فروش بیمه عمر:. 10
فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-1- مقدمه:. 12
2-2- تبلیغات.. 12
2-3- سیر تاریخی تبلیغات بازرگانی.. 14
2-3-1-دوره یکم؛ دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺷﻔﺎﻫﯽ.. 14
2-3-2-دوره دوم، دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻧﻮﺷﺘﺎری ـ ﭼﺎﭘﯽ.. 14
2-3-3- دوره ﺳﻮم، دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ.. 16
2-3-4-اهمیت اجتماعی تبلیغات.. 17
2-3-5- پدیده های نوین.. 17
2-3-6- ﺩﻭﺭﻩ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ.. 18
2-4- سیر تحول تبلیغات بازرگانی در ایران.. 19
2-4-1- اﯾﺮان ﺑﺎﺳﺘﺎن.. 19
2-4-2- شیوه های سنتی و قدیمی تبلیغ فروش کالا. 19
3-4-2- ورود وسایل ارتباط جمعی.. 20
2-5- نقش ارتباطات در تبلیغات.. 21
2-6- ارتباط.. 21
2-7- ارتباطجمعی.. 23
2-8- انواع ارتباط.. 24
2-9- الگوها و مدلهای ارتباط.. 24
4- مدلارتباطیگربنر. 25
2-10- نظریه ارتباط در تبلیغات.. 26
2-11- عناصر ارتباط.. 26
2-12- انواع تبلیغات و مقایسه آنها 28
2-13- ضرورت ارزیابی اثربخشی تبلیغات.. 29
2-14- روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات.. 29
2-15- تشریح و طبقهبندی متغیرهای تبلیغات.. 30
2-16- اندازهگیری ورودیها 32
2-17- اندازهگیری خروجیها 33
2-18- اندازهگیری فرایندها 36
2-19- مدلهای سلسله مراتب تاثیرات.. 37
12-19-1- سلسله مراتب یادگیرنده:. 38
2-19-2-سلسله مراتب ناموزون/ اسنادی.. 39
2-19-3- سلسله مراتب با درگیری پایین.. 39
2-19-4-مدل احتمال گسترش اطلاعات (ELM). 40
2-20-سلسله مراتب تاثیرات مربوط.. 41
2-21- برند :. 41
2-22- اهمیت برند:. 44
2-22-1-مشتریان.. 44
2-22-2- شرکتها 46
2-23- ارزش ویژه برند و تعاریف مختلف آن.. 46
2-23-1- ارزش ویژه برند از رویکرد مالی.. 48
2-23-2- ارزش ویژه برند از رویکرد مشتریان.. 49
2-24- مدلها و مفاهیم مطرح شده راجع به ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کنندگان:. 51
2-25- اجزا و عناصر برند بر اساس دیدگاه آکر:. 58
2-25-1-آگاهی از برند:. 58
2-25-3-کیفیت ادارک شده:. 61
2-25-4- وفاداری به برند:. 62
2-25-5- سایر داراییهای مالکانه برند:. 63
2-26- اندازه گیری ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکنندگان:. 64
2-27- ارزش ویژه برند از دیدگاه ترکیبی.. 66
2-28- مزایای ارزش ویژه برند قوی:. 67
2-29- اعتماد به برند:. 69
2-30- احساس به برند:. 71
2-31- مبانی نظری بیمه و بیمه های عمر. 73
2-31-1- تعریف بیمه. 73
2-31-2- موضوع بیمه. 74
2-31-3-تاریخچه بیمه. 74
2-32- تاریخچه بیمه در ایران.. 75
2-33- مبانی بیمه های عمر. 76
2-33-مزایای مهم بیمههای عمر. 77
2-34- تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق.. 78
2-35- مدل مفهومی تحقیق.. 83
2-36- تعریف واژهها و اصطلاحات.. 83
فصل سوم………………………………………………………………………………………………..110
3-1- مقدمه. 86
3-2- نوع و روش تحقیق:. 86
3-3- جامعه آماری.. 86
3-4 – بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 87
3-5 – ابزار گرد آوری داده ها 87
3-6- ویژگیهای فنی ابزار تحقیق:. 88
3-7- روش تجریه و تحلیل دادهها:. 90
فصل چهارم……………………………………………………………………………………………..117
4-1- مقدمه. 92
4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………..92
4-2-1- آمار توصیفی متغیر سن.. 92
4-2-2- آمار توصیفی متغیر سطح تحصیلات.. 93
4-2-3- آمار توصیفی متغیر جنسیت افراد نمونه. 94
4-2-4- آمار توصیفی میزان سوابق کاری نمایندگان.. 95
4-2-5- آمار توصیفی نوع شرکت بیمه. 96
4-2-6- آمار توصیفی تعداد فروش بیمهنامه افراد نمایندگان.. 97
4-2-7- آمار توصیفی ارزش بیمهنامههای فروخته شده (بر حسب تومان). 98
4-2-8- آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 99
4-3- بررسی استنباطی دادهها 100
4-3-1- یافته های مربوط به فرضیه فرعی اول پژوهش… 100
4-3-2- یافته های مربوط به فرضیه فرعی دوم پژوهش… 101
4-3-3- یافته های مربوط به فرضیه فرعی سوم پژوهش… 102
5-1- مقدمه. 106
5-2 – بحث و نتیجهگیری.. 108
5-3- محدودیت های تحقیق.. 110
5-4- پیشنهادات تحقیق.. 111
5-4-1: پیشنهادات کاربردی تحقیق:. 111
5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 111
منابع و ماخذ. 121
پیوستها و ضمائم………………………………………………………………………………..151
فهرست جداول
جدول 2-1- مقایسه مزایا و محدودیتهای انواع روشهای تبلیغاتی.. 28
جدول 2-2- مدلها و شاخصهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات (Tellis, 2004). 31
جدول 2-4- ابعاد ارزش ویژه برند. 56
جدول 5-2- مزایای بازاریابی برندهای قوی.. 67
جدول3-1: جدول چگونگی تخصیص سوالات پرسشنامه به متغیرهای تحقیق.. 88
جدول 1-4: جدول فراوانی مربوط به متغیر سن………………………………….………….119
جدول 2-4: جدول فراوانی مربوط به متغیر تحصیلات………………………………………120
جدول 3-4: جدول فراوانی مربوط به متغیرجنسیت نمایندگان………………………………121
جدول (4-4): جدول فراوانی سوابق کاری نمایندگان……………………………………….122
جدول (5-4): جدول فراوانی مربوط به متغیر نوع شرکت.. 96
فهرست نمودارها
نمودار1-1: مدل مفهومی تحقیق.. 9
نمودار 2-1- قابلیت اندازهگیری اجزای مختلف تبلیغ (Ace, 2001). 32
نمودار 2-2- مدل سلسله مراتب احتمالی DAGMAR ( 2003،James). 40
نمودار2-3: مدل مفهومی تحقیق.. 83
نمودار 1-4: نمودار فراوانی مربوط به متغیر سن.. 93
نمودار 2-4: نمودار فراوانی مربوط به متغیر تحصیلات.. 94
نمودار3-4: نمودار فراوانی مربوط به متغیرجنسیت نمایندگان.. 95
نمودار4-4: نمودار فراوانی مربوط به متغیر سوابق کاری نمایندگان.. 96
فهرست اشکال
شکل 2-1- دو مدل از روابط بین کالا و برند. 43
شکل 2-2- شبکه قدرت BAV… 52
شکل 3-2- هرم تشدید برند. 55
شکل4-2- مدل مفهومی ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر. 57
شکل 5-2- مدل ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر. 58
شکل 6-2- مفهوم ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر. 58
شکل 7-2- ابعاد ارزش ویژه برند. 63
چکیده:
بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیکترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب میشود. در دنیا درصد فروش بیمههای عمر نسبت به سایر محصولات بیمهای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگیهای خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و قابل اعتمادی با مشتریان خود ایجاد کنند، فردی که قرار است بیمه عمر خریداری نماید باید برای دهها سال به شرکت بیمه و برند آن اعتماد کند، احساس خوبی از این شرکت و برند آن داشته باشد. در این راستا تبلیغات میتواند به عنوان یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده شرکتها قرار بگیرد تا بتوانند اعتماد و احساس خوشایند مشتریان خود را نسبت به شرکتهای خود ارتقاء و بهبود ببخشند.
با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان رابطه متغیرهای تبلیغات شرکتها، اعتماد و احساس به برند با میزان فروش بیمه عمر، انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از انواع پژوهشهای کاربردی به شمار میرود و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از انواع پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری عبارتند از نمایندگیهای سه شرکت بیمه ایران، البرز و آسیا در شهر تهران که برای انتخاب نمونه معرف جامعه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادههای مورد نیاز پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی و پایایی آن نیز در حد مطلوبی ارزیابی شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای مرکزی و پراکندگی و نمودار فراوانی دادهها، از آزمونهای همبستگی گشتاوری پیرسون و آزمون رگرسیون گام بهگام استفاده شد.
بر اساس نتایج آزمونهای همبستگی پیرسون، یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات شرکتها، اعتماد به برند و متغیر احساس به برند با میزان فروش بیمه عمر رابطه معناداری دارند و بر اساس رگرسیون گام به گام دو متغیر اعتماد به برند و احساس به برند نتوانستهاند 73/0 از واریانس متغیر فروش بیمه عمر را تبیین و توجیه نماید.
کلید واژهگان: تبلیغات، اعتماد به برند، احساس به برند، بیمه عمر، شرکتهای بیمه.
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه:
بسیاری از صنایع تولیدی و خدماتی موفق در جهان، به ارائه خدمات کارامد و منطبق با نیاز مشتری، به عنوان یک منبع مزیت رقابتی می نگرند. ضرورت مبادله مؤثر بین مشتریان و عرضه کنندگان داخلی، به طور وسیعی در نوشته های مدیریتی مورد بحث قرار گرفته است و صاحب نظران اتفاق نظر دارند که خدمات بهتر به مشتریان داخلی، به ارایه خدمات بهتر به مشتریان خارجی منتهی می شود.
در پذیرش این اصل دیگر تردیدی وجود ندارد که بقای سازمانهای تولیدی وخدماتی در گرو حفظ و افزایش مشتریان آنهاست، برای این منظور ضروریست هر سازمان به عوامل مهم و تاثیرگزار رضایت مشتریان بیاندیشد و با توصیف و پیشبینی و نیز کنترل این متغیرها بتواند میزان رضایت مشتریان را مدیریت نموده و آن را به سمت بهبودی سوق دهد. نام و نشان تجاری یا برند نقشی اساسی در شرکتهای خدماتی بازی می کند زیرا نام و نشان تجاری قوی[1] اعتماد مشتریان را در ارتباط با خرید محصولات ناملموس افزایش میدهد. نام و نشان تجاری قوی، مشتریان را قادر میسازد تا بهتر بتوانند محصولات ناملموس را تجسم کرده و درک کنند. در ارتباط با خدمات که مقایسه و ارزیابی اولیه در ارتباط با خرید خدمت مشکل است، نام و نشان تجاری نقش مهمی را ایفا میکند.
اعتماد، احساس و وفاداری به نام و نشان تجاری برای شرکتها دارای مزایای فراوانی است، چرا که موجب کاهش آسیبپذیری شرکت به فعالیتهای رقابتی، کاهش هزینههای شرکت، افزایش حاشیههای مالی و افزایش ارتباطات بازاریابی موثر می شود (Kim et al.,2008) و ایجاد و حفظ اعتماد، احساس و وفاداری مصرف کننده به نام تجاری در قلب برنامههای بازاریابی شرکتها به ویژه در بازارهای رقابتی قرار دارد (Sweeney & Swait ,2008). واژه برند[2]دارای چندین معنی می باشد. برند نه تنها یک محصول واقعی است بلکه یک دارایی ناملموس با ارزش نیزهست. هر برند، دارای ویژگی های محسوس ونامحسوس می باشد که هر محصول را از محصولی دیگر متمایزمی کند. (Kim et al,2003)
برند به عنوان جزئی جدانشدنی از ارزش شرکت می باشد و یک دارایی استراتژیک1است که میتواند به عنوان محرک فرآیند برنامهریزی بازاریابی شرکت محسوب گردد. بدین معنی که برند میتواند به عنوان مزیت رقابتی یک شرکت در نظر گرفته شود.(Wong & Merrilee , 2008 )
1-2- بیان مسئله:
لویت[3] و کاتلر2 از جمله نخستین پژوهشگرانی بودند که در مطالعات خود بر اهمیت به مشتریان و کارکنان شرکت توجه داشتند. آنها اینطور مطرح کردند که کارکنان یک شرکت نیز در حقیقت مشتریان آن می باشند و بایستی نیاز و خواستههای آنان نیز مورد توجه قرارگیرد. بنابراین جذب، توسعه، انگیزش و ارتقای کمی و کیفی توانائیها، ارزش آفرینی، بهبود مستمر ارائه خدمات به آنها و بالابردن سطح کیفیت کار به عنوان یک محصول و مشارکت آنها در انجام فرایندها به کمک مدیریت، سازمان را در جهت ارائه سطح بالای کیفیت محصولات و خدمات رهنمون میسازد. در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی در میان مشتریان خارجی سازمان را به همراه خواهد داشت.
به عبارت دیگر در محیطی که رقابت در آن پیوسته در حال افزایش است شرکتها میبایست مشتریگرا باشند. زیربنای مفهوم بازاریابی، شناسایی نیازها و رضایت مشتری میباشد که این امر منجر به حفظ و نگهداری مشتریان میگردد. همواره شرکتها منابع قابلتوجهی را برای سنجش و مدیریت رضایت و وفاداری مشتریان صرف میکنند.
درسالهای اخیر بازده داراییهای ناملموس برای بسیاری از شرکتها، دارای اهمیت بسیار زیادی گردیده است. بازاریابی یکی از زمینههای کاربردی است که شرکت برای دستیابی به بازده فعالیتهایش تلاش بسیار زیادی مینماید(Seggie et al,2004) . برندها باید مزایای رقابتی پایداری را برای شرکت ایجاد کنند، چرا که اگر مشتریان مطلوبیت ویژهای از برند دریافت کنند شرکت می تواند به مزیت رقابتی دست یابد. بنابراین برای مدیران برند مهم است که به ابزارهای معتبر و قابل اطمینانی برای ارزیابی عملکرد برند مشتری محور دست پیدا کنند.
امروزه، تبلیغات به عنوان یک محصول میان رشتهای توجه بسیاری از محققان حوزه مدیریت، ارتباطات و اقتصاد را به خود معطوف ساخته است. پژوهشگران در بخشهای
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1398-07-05] [ 11:02:00 ب.ظ ]
|