دانلود پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین سبک های تفکر و راهبرد های مقابله با استرس |
بیان مساله:……………………………………………………………………………………………….. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………. 5
اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………….. 7
فرضیههای تحقیق:……………………………………………………………………………………….. 7
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………………………………………………………………………. 7
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 11
بخش اول: سبکهای تفکر…………………………………………………………………………….. 11
سبک چیست؟…………………………………………………………………………………………. 11
نظریههای مختلف دربارهی سبک………………………………………………………………………. 11
تعریف سبک تفکر…………………………………………………………………………………….. 13
اصول سبکهای تفکر………………………………………………………………………………….. 14
متغیرهای مؤثر در شکل گیری سبکهای تفکر………………………………………………………….. 15
سبکهای تفکر در کلاس درس………………………………………………………………………… 18
انواع سبکهای تفکر…………………………………………………………………………………… 19
کارکردهای سبکهای تفکر…………………………………………………………………………….. 20
شکلها ی سبکهای تفکر :……………………………………………………………………………. 20
سطحهای سبکهای تفکر :…………………………………………………………………………….. 22
قلمروهای (حوزههای) سبکهای تفکر:………………………………………………………………… 22
گرایشهای سبکهای تفکر:……………………………………………………………………………. 23
مقیاس های ارزیابی سبکهای تفکر……………………………………………………………………. 24
بخش دوم: راهبردهای مقابله با استرس………………………………………………………………… 25
تعریف مقابله…………………………………………………………………………………………… 25
کارکردهای مقابله………………………………………………………………………………………. 26
نظریه های مقابله……………………………………………………………………………………….. 27
الف )نظریه تکاملی و سازگاری رفتاری :……………………………………………………………. 27
ب) نظریه روان تحلیل گری و تحول شخصی……………………………………………………….. 28
ج- نظریه های تحولی – چرخه زندگی……………………………………………………………… 29
د- الگوی یکپارچه از فرایند مقابله و فشار روانی……………………………………………………. 29
نظریه لازاروس- فولکمن……………………………………………………………………………. 31
منابع شخصی مقابله……………………………………………………………………………………. 31
الف – تحول من……………………………………………………………………………………. 32
ب- کارآمدی خود………………………………………………………………………………….. 32
ج- خوش بینی……………………………………………………………………………………… 33
د- احساس یکپارچگی………………………………………………………………………………. 33
ه- سبک های شناختی……………………………………………………………………………….. 34
و – سبک های دفاع و مقابله……………………………………………………………………….. 35
ز- توانایی های حل مساله…………………………………………………………………………… 36
راهبردهای مقابلهای……………………………………………………………………………………. 36
فرایندهای مقابله و ارزیابی…………………………………………………………………………….. 40
فرایند مقابله……………………………………………………………………………………………. 40
ابزارهای اندازه گیری مقابله…………………………………………………………………………….. 42
تعیین کننده های فرایند مقابله………………………………………………………………………….. 43
الف – عوامل شخصیتی و جمعیت شناختی…………………………………………………………. 44
ب- قرائن اجتماعی مقابله…………………………………………………………………………… 45
راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته:……………………………………………………………….. 46
الف – مقابله سازش یافته…………………………………………………………………………… 46
ب – مقابله سازش نایافته…………………………………………………………………………… 47
پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………… 49
فصل سوم: روش
پژوهش
پیش درآمد:……………………………………………………………………………………………. 57
روش………………………………………………………………………………………………….. 57
جامعه آماری…………………………………………………………………………………………… 57
نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………… 57
ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………… 58
روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………… 60
فصل چهارم: یافته های پژوهش
پیش درآمد…………………………………………………………………………………………….. 62
یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………… 62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
پیش درآمد…………………………………………………………………………………………….. 70
بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………. 71
محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………….. 74
منابع…………………………………………………………………………………………………… 76
پیوست………………………………………………………………………………………………… 81
چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های تفکر و راهبرد های مقابله با استرس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر جوانرود صورت گرفت. روش: جامعه آماری در این پژوهش تمامی پسران 15 تا 19 ساله دوره دوم دبیرستان شهر جوانرود هستند که در سال تحصیلی 1393- 1392 مشغول به تحصیل میباشند. نمونه گیری به روش pps یا نمونه گیری از طریق تعیین نمونه متناسب با حجم انجام پذیرفت. دراین روش با توجه به جمعیت تعداد 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و برای جلوگیری از ریزش احتمالی تعداد 180 پرسشنامه در بین دانش آموزان توزیع گردید و به پرسش نامه های راهبردهای مقابله با استرس راجر و جارویس (1993) و سبک های تفکر استرنبرگ-واگنر(1991) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافته ها: نتایچ تحقیق نشان داد که بین سبک های تفکر و راهبردهای مقابله با استرس رابطه وجود ندارد. همچنین در فرضیات فرعی بین حیطه اجرایی و همچنین حیطه قضایی با راهبردهای مقابله با استرس رابطه وجود ندارد و تنها بین حیطه قانون گذار با راهبردهای مقابله با استرس رابطه وجود دارد.
کلید واژه ها: سبک های تفکر، راهبردهای مقابله با استرس، دانش آموزان.
بیان مساله:
ویژگی اساسی انسان بر خورداری از قدرت تفکراست. انسان ها به کمک فکر خود توانست ه اند به محیط پیچیده و متغیر مسلط شده و به حیات خود ادامه دهند. افراد با سبک ویژه خودشان در مورد چگونگی انجام کارها فکر می کنند. اصطلاح سبک مترادف با توانایی نیست بلکه شیوه ای برای به کارگیری توانایی فرد است. (استرنبرگ[1]، 1998)
رابطه سبک های تفکر با متغیرهای متعددی مورد بررسی قرارگرفته است. ژانگ پژوه ش های متعددی را پیرامون سبکهای تفکرانجام داده است. ژانگ[2](2002) نشان داد که سب ک های تفکر و رشد شناختی به هم وابسته اند و هر چقدر رشد شناختی بیشتر باشد فرد گرایش به استفاده از طیف وسیع تری از سبک های تفکر دارد. همچنین ژانگ(2002) نشان داد که بین سبک های تفکرو صفات شخصیتی براساس پرسش نامه پنج عاملی بزرگ شخصیت تفاوت وجود دارد.
شناخت و درک مدلهای مرتبط با سبکهای تفکر و یادگیری در واقع یکی از پیشرفتهای اساسی روان شناسی در قرن بیستم است. شناخت سبکهای تفکر و متغیرهای مرتبط با آن در آموزش و پرورش امری لازم و ضروری است زیرا بسیاری از تفاوتها در عملکرد افراد به جای نسبت دادن به توانایی، میتوان به سبکهای تفکر نسبت داد. به گونهای که اگر معلمان از سبکهای تفکر دانش آموزان خودآگاهی داشته باشند، با طراحی و جهت دهی مناسب فعالیتهای آموزشی میتوانند به نتایج مثبت و موثری برسند. (ژانک،2002 ، به نقل از جهانشاهی و ابراهیمی قوام، 1386)
سبک تفکر چیست؟ آیا سبک مترادف با توانایی است؟ استرنبرگ(1997) در پاسخ به این پرسش میگوید: سبک مترادف با توانایی نیست بلکه شیوهی ترجیحی تفکر یا به بیان دیگر، نحوه استفاده از تواناییهای بالقوه است. استرنبرگ بر اساس نظریهی خود مدیریتی ذهنی خود بر این باور است که ما یک سبک خاص نداریم بلکه دارای نیمرخی از سبکها هستیم. افراد ممکن است از توانایی های مشابه، اما سبکهای تفکر متفاوتی برخوردار باشند. این نظریه 13 سبک تفکر را توصیف می کند که در پنج بعد از یکدیگر متمایز میشوند: کارکردها، شکلها، سطوح، حوزهها و گرایشها( استرنبرگ،1997)
به گونه ی مختصر، در بعد کارکرد، فرد دارای سبک تفکر قانون گذار تمایل به ایجاد، اختراع و طراحی دارد و کارها را به روش خود انجام میدهد. فرد دارای سبک تفکر اجرایی ، تمایل به پیروی از دستورها دارد و آنچه را که به او گفته میشود، انجام میدهد و فرد دارای سبک تفکر قضاوتگر تمایل به قضاوت و ارزیابی افراد و کارها دارد. در بعد اشکال خود مدیریتی ذهنی فرد چهار
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1398-07-23] [ 04:32:00 ب.ظ ]
|